Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. TCFD - ett nytt sätt att klimatredovisa. : En studie av nordiska bolag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete i redovisning och finansiering för Civilekonomprogrammet Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Författare: Freja Schött och Annie Gustavsson Handledare: Natalia Semenova Examinator: Anna Stafsudd Titel: TCFD – ett nytt sätt att klimatredovisa. En studie av nordiska bolag Bakgrund: Redovisning av risker och möjligheter som klimatförändringar medför har fått allt större betydelse för intressenter i deras riskbedömning. LÄS MER
2. Välkommen hit, välkommen hem : Queera röster om Uppsala
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur unga queer-personer upplever Uppsala. Utifrån ett fenomenologiskt perspektiv besvaras frågeställningarna ”Hur upplever unga som identifierar sig som queer att bo och leva sina vardagsliv i Uppsala?” och ”På vilket sätt rör man sig i staden och hur påverkar olika platser ens sätt att vara eller uttrycka sig?”. LÄS MER
3. Innehållet och lärarstudenterna : Lärarstudenters innehållsval, examinationsformer och bedömningar under sin verksamhetsförlagda utbildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografiämnet har förändrats kontinuerligt under tiden det varit ett ämne i de svenska skolorna. De ämnen och frågor som varit aktuella i samhället har influerat ämnet och skapat ett tidsenligt innehåll som är tvärvetenskapligt vilket väcker många elevers intresse. LÄS MER
4. Räknehändelsens dilemma : En kvalitativ studie om lärares arbete med språket i räknehändelser samt hur språk och upplägg påverkar elevers förståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur och varför verksamma lärare arbetar med språket i räknehändelser. Syftet är även att få kunskap om hur språk och upplägg i räknehändelser påverkar elevernas förståelse. LÄS MER
5. Vilken räknemetod använder du? : En kvalitativ studie om lärares divisionsundervisning och vilka räknemetoder lärare och elever använder i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare arbetar med division och vilka räknemetoder de väljer att använda i undervisningen. Syftet är även att få kunskap om vilka räknemetoder elever väljer att tillämpa. LÄS MER