Sökning: "Annika Eriksson"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden Annika Eriksson.

  1. 21. Motorisk träning : Grundrörelseträning främjar barns koncentrationsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Torsson; Annika Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Miljö; rörelse; koncentrationsförmåga; barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på förskolan hjälper barn med koncentrationssvårigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker även miljöns inverkan på barn med koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  2. 22. Genusperspektiv på relationen som uppstår sjuksköterskor emellan och mellan sjuksköterskor och patienter. : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Annika Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Gender perspective; Relations; Nurse; Intimacy; Dichotomy; Genusperspektiv; Relationer; Sjuksköterska; Intim omvårdnad; Särartstänkande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genus avser den socialt konstruerade delen av att vara kvinna, man, flicka eller pojke. Det handlar om hur människor samspelar med varandra, hur vi tänker om kvinnligt och manligt och vilka normer och värderingar vi har. LÄS MER

  3. 23. Distriktssköterskans upplevelse av att använda motiverande samtal i sitt dagliga arbete

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Eriksson; Annika Glansk; [2013]
    Nyckelord :Distriktssköterskan; Upplevelse; Motiverande samtal; Vårdcentral; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Ohälsosamma levnadsvanor leder till hälsoproblem. En stor del av distriktssköterskans arbete handlar om hälsofrämjande arbete. Motiverande samtal (MI) är en samtalsmetodik där distriktssköterskan i samarbete med patienten kan locka fram patientens inre motivation till förändring. LÄS MER

  4. 24. ”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen”. Lärare och medier i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredrik Andersson; Elisabeth Eriksson; [2012-09-03]
    Nyckelord :Lärare; Education; Mediepedagogik; IKT; Digital kompetens; Metodik; Pedagogik; Didaktik; Styrdokument;

    Sammanfattning : Titel: ”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen” - Lärare och medier i undervisningen Författare: Fredrik Andersson & Elisabeth Eriksson Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommuniksation, JMG Kurs: Mk1500, examensarbete Termin: Vårterminen 2012 Uppdragsgivare: LUN, Annika Bergström Handledare: Jan Strid Syfte: Att undersöka lärares beskrivning gällande sina arbetssätt om, för och med medier samt motiven till dessa. Metod: Kvalitativa/kvantativa mailenkätintervjuer av lärare som arbetar med medier i undervisningen. LÄS MER

  5. 25. IKT-användning i årskurs 1-3 : en studie om lärares attityd till användandet av IKT i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Annika Eriksson; Karina Karlsson; [2012]
    Nyckelord :IKT; undervisning; grundskolans tidigare år; lärarperspektiv; lärandeperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utvecklingen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) har gått snabbt fram och idag lever vi i ett informationssamhälle. Studien handlar om lärarens IKT-användning i årskurs 1-3 sett ur ett lärandeperspektiv. Vi har undersökt alla skolor i en kommun i Västra Götaland. LÄS MER