Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Normkreativa bilderböcker : - Hur lärare kan synliggöra och motverka könsnormer via bilderböcker och högläsning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Petersson; [2022]
    Nyckelord :Normkreativitet; bilderböcker; Maria Nikolajeva; Yvonne Hirdman; normbrytande; högläsning; värdegrundsarbete; genus; motsattsschema; genuskontrakt;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar de tre bilderböckerna Kenta och barbisarna (2007) av Pija Lindenbaum, Mysteriet bland höghusen (2019) av Helene Forss och Bara Rumpor (2019) av Annika Leone ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i värdegrundsarbetet. Syftet med uppsatsen är att se hur bilderböcker kan användas som ett verktyg för att skapa förståelse för varandras olikheter. LÄS MER

  2. 2. Rättvis bedömning? Några gymnasieelevers uppfattningar om bedömning och betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Forss; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; formativ bedömning; gymnasieelever; svenskämnet; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få inblick i hur arbetet med rättvis bedömning och betygsättning kan gestaltas i gymnasieskolan ur ett elevperspektiv. Fem elever från fyra gymnasieskolors studieförberedande program intervjuades. LÄS MER