Sökning: "Annika Johnsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Annika Johnsson.

  1. 1. Vikten av avkodning : Några F-3-lärares uppfattningar om avkodning och avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Boel Ahlner; Annika Johnsson; [2023]
    Nyckelord :avkodning; avkodningssvårigheter; förebygga; utbildning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ahlner, Boel och Johnsson, Annika (2023). Vikten av avkodning[KL1] [BA2]  – Några F-3-lärares uppfattningar om avkodning och avkodningssvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER

  3. 3. Läsa lätt, läsa rätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Eva Somfai; [2016]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; barns textvärldar; bild; genus; lättläst; mångfald; populärkultur;

    Sammanfattning : Vår erfarenhet är att många böcker som används i skolundervisningen för nybörjarläsaren känns föråldrade vad det gäller form, innehåll och layout. Vi anser att barnens första kontakt med läsning måste vara förknippat med något lustfyllt, och inte enbart vara ett verktyg för att ”knäcka läskoden”. LÄS MER

  4. 4. Lek och lärande i förskolan En studie om barns och pedagogers tankar kring lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Mayra Perez; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Det sociokulturella perspektivet; Förskola; Lek; Lärande; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till att utveckla större förståelse kring barns ochpedagogers tankar om och uppfattning av lek och lärande, vilken betydelse pedagogernahar i leken samt hur pedagogerna uppfattar sig själva som lekande vuxna. Vi anser attförskollärarnas arbetsuppgifter blivit mer krävande och detta kan medföra att det blirmindre tid över till barngrupperna. LÄS MER

  5. 5. "Heterokillar:våga testa att ta den i röven!" - En kvalitativ analys av sexuell normalitet på Ligga med P3s hemsida

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lisabeth Carlqvist; Malin Mauritsson; [2012]
    Nyckelord :Normality; norms; sexuality; internet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Lisabeth Carlqvist & Malin Mauritsson Title: “Straight guys: dare trying taking it up the butt” – An analysis of sexual normality portrayed on Ligga med P3’s website. [Translated title] Supervisor: Annika Capelán Assessor: Eva Johnsson The aim of this study was to provide a closer look at how sexual normality is portrayed on the internet, focusing on a particular website chosen for its aspiration to provide an open dialogue about sex and sexuality. LÄS MER