Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När högstadieelever får säga sitt : En kvantitativ studie av elevers självskattning inom motivation, självkänsla, självtillit och självvärdering av matematikkunskaper

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Karlsson; Annika Rönning Olsson; [2023]
    Nyckelord :Självtillit; självkänsla; självskattning av ämneskunskaper i matematik och motivation;

    Sammanfattning : Skolämnet matematik är för många elever ett utmanande ämne och motivation är en avgörande faktor för att lära sig och också orka kämpa vidare när det är svårt. Det finns olika teorier om vad som påverkar motivationen och i denna uppsats så har vi valt ut fyra teorier som vi undersökt närmare, för att se om det finns något samband mellan hur högstadieelever skattar sin självtillit, självkänsla, motivation och självvärdering av ämneskunskaper. LÄS MER

  2. 2. “Barnen följer inte by the book” : En kvalitativ studie om hur nyutbildade förskollärare känner sig rustade för arbetet att stödja barns socioemotionella utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Karlsson; Annika Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Theory to practice; newly graduated preschool teachers; children s socio-emotional development; cooperation; pedagogical tools; Teori till praktik; nyutbildade förskollärare; barns socioemotionella utveckling; samverkan; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur nyutbildade förskollärare upplever sig rustade för mötet med barns socioemotionella utveckling mot de krav som de har mött i förskolans verksamhet. Förskolan har under de senaste 50-åren förändrats vilket ställer ökade krav på förskollärarens kapacitet. LÄS MER

  3. 3. Sju förskollärares syn på den tredje pedagogen : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Hansson Karlsson; Annika Liljegren; [2022]
    Nyckelord :förskola; den tredje pedagogen; miljöpsykologi.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur sju verksamma förskollärare resonerar kring den tredje pedagogen och hur den kan komma att påverka verksamheten. Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer utifrån en semistrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Varje enskilt barn är i behov av anknytning och trygghet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring arbetet med barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hedström; Annika Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; Barn; Förskola; Förskollärare; Relationer; Trygghet;

    Sammanfattning : Den här studien, med en kvalitativ forskningsansats, syftar till att undersöka hur nio förskollärare beskriver sitt arbete kring barns anknytning i förskolan. Vi har valt att genomföra nio semistrukturerade intervjuer med förskollärare på fem olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Arbetsplatsförlagt lärande för frisörelever med diagnosen autism eller adhd i behov av anpassningar och stödinsatser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annika Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Adhd; Arbetsplatsförlagt lärande; Autism; Samverkan; Stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en tillgänglig lärmiljö för frisörelever på nationellt hantverksprogram med diagnoserna autism och adhd skapas på arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på anpassningar, stödinsatser, ansvarsfördelning och samverkan. Kvalitativ metod användes i form av semistrukturerade intervjuer med yrkeslärare från yrkesprogram med inriktning frisör och handledare på frisörsalonger. LÄS MER