Sökning: "Annika Krusenvik"
Hittade 2 uppsatser innehållade orden Annika Krusenvik.
1. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER
2. Förskolans matematik i praktiken en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteVi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- ochutomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98).De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken förbarnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan avpedagogerna?MetodVi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. LÄS MER