Sökning: "Annika Krusenvik"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Annika Krusenvik.

  1. 1. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER

  2. 2. Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Krusenvik; Ann-Kathrine Aspgren; [2007]
    Nyckelord :medvetenhet; matematik; traditionell förskolepedag;

    Sammanfattning : SyfteVi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- ochutomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98).De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken förbarnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan avpedagogerna?MetodVi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. LÄS MER