Sökning: "Annika Lång"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Annika Lång.
21. Nätverksarbetetets potential och svårigheter : Om socialarbetares yrkeserfarenheter och reflektioner kring socialt arbete med barn och dess omgivande nätverk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Synen på barns sociala nätverk och socialt nätverksarbete har förändrats över tid mot att de resurser som finns i barnets omgivande nätverk alltmer tillvaratas. Ofta har det funnits brister i det omgivande sociala nätverket hos barn som socialarbetare inom olika fält mött. LÄS MER
22. Sleepless in Örebro : Effekter av kognitiv terapi med beteendeexperiment på ungdomar med primär insomni
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Sömnsvårigheter hos ungdomar är ett växande problem i Sverige men det saknas forskning om behandlingsmetoder för åldersgruppen. Syftet med studien var att testa kognitiv terapi med beteendeexperiment (KT-I) på gymnasieungdomar med primär insomni. Studien genomfördes enligt en Single Subject design med för- och eftermätning. LÄS MER
23. Livsstilsförändringar genom Motiverade Samtal
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSammanfattning : Många människor faller in i ohälsosamma livsstilsmönster som kan vara svåra att ta sig ur. Bristande hälsa kan ofta relateras till felaktig kost, för lite motion och/eller sömnstörningar. För att göra en förändring kan det vara nödvändigt med professionell hjälp, där motiverande samtal kan vara en användbar metod. LÄS MER
24. "De ska ha roligt" : En undersökning av erfarenheter hos sex lärare som har arbetat mins 20 år med läs- och skrivundervisning i skolår 1-3
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka erfarenheter som finns inom läs- och skrivundervisning hos sex lärare som arbetat mer än tjugo år med just läs- och skrivundervisning. För att besvara våra forskningsfrågor som lyder; Hur arbetar några erfarna lärare med läs- och skrivundervisning? Vad har format deras sätt att undervisa? Vad vill några lärare med lång erfarenhet inom läs- och skrivundervisning dela med sig av till nyutexaminerade lärare? har vi genomfört intervjuer med lärare. LÄS MER
25. Genusmedveten pedagogik i förskolan - aktionslärande en möjlig väg
Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Jag har i denna uppsats skrivit om hur mitt arbetslag på förskolan med hjälp av aktionslärande som metod har startat ett förändringsarbete mot ett mer genusmedvetet pedagogiskt arbetssätt. Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vårt agerande och bemötande gentemot flickor och pojkar. LÄS MER