Sökning: "Annika Lång"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden Annika Lång.

  1. 6. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Intensivundervisning för en mindregrupp i matematik : En fallstudie i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annika Jansson; [2015]
    Nyckelord :Kamratlärande; sociokulturell teori; huvudräkning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur en intensivundervisning i matematik kunde organiseras och planerasför en liten grupp bestående av tre elever i årskurs 7. Studien skulle också undersöka vad som hände medelevernas matematiska lärande samt hur de upplevde en sex veckor lång intensivundervisning imatematik. LÄS MER

  3. 8. På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Beckman; Ellen Eklund; [2014-09-09]
    Nyckelord :delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande frågeställningar: • I vilken mån har eleverna känt sig delaktiga i beslut som rör sin läs- och skrivutveckling och hur upplever eleverna de beslut som fattas? • Hur upplever eleverna den hjälp de har fått inom klassens ram och eventuella extra insatser? • Vilka önskningar har eleverna gällande sin läs- och skrivundervisning? Utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats har vi försökt få en förståelse för hur yngre elever upplever delaktighet. LÄS MER

  4. 9. En evidensstudie. Finns evidens för de metoder som används av specialpedagoger på Barn- och ungdomshabiliteringen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Attfors-Östlind; Annika Pilups; [2014-03-20]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; barn; specialpedagogiska metoder; evidens; barn- och ungdomshabilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken evidens det finns kring effekten av de metoder som specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen använder i sitt arbete. Metod: Kartläggning av vilka metoder som används av specialpedagogerna på Barn- och ungdomshabiliteringen i Sverige har skett via en enkät. LÄS MER

  5. 10. Kan ljud som stöd i rörelse förbättra Fitts’s lags förväntade resultat?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Annika Strålfors; Lucas Åström; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Rapporten undersöker huruvida en användning av ljud kan minska tiden för att nå ett objekt. Fitts’s lag är en välkänd lag som beskriver hur lång tid det tar för en användare att nå ett objekt. LÄS MER