Sökning: "Annika Ottosson"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Annika Ottosson.
1. Etik i klimatförändringens tid - en jämförelse mellan den antika dygdeetiken och vår samtida ekofilosofiska diskurs
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Climate changes is a real threat against a prosperous planet. According to reports from The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is it now urgent to change direction concerning carbon dioxide emissions, overconsumption and overexploitation of nature. LÄS MER
2. Naturens rättigheter-ett paradigmskifte i den västerländska antropocentrismen?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : This essay will describe a concrete example of Rights of Nature, namely the Act Te Awa Tupua (Whanganui River Claims Settlement Act) from 2017. This Act implicate that the Whanganui river in New Zeeland has rights as a legal person and is a result of a long struggle from the Maori people. LÄS MER
3. Aldrig tomt bo : det moderna familjehemmet i skuggan av sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle använder vi allt mer sociala medier i vår kommunikation med andra. Under fasen då det sista barnet lämnat hemmet, den så kallade empty nest fasen, intensifieras ofta användandet vilket ger föräldrarna en känsla av välmående. LÄS MER
4. Barns delaktighet : en kvalitativ studie kring utvecklingen av mellanmål i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Inledning: Flertal barn spenderar mycket tid på förskolan i Sverige, vilket innebär att de äter flera mål mat där om dagen. Barnen har rätt till att uttrycka sina åsikter och de vuxna ska ta det i beaktande. LÄS MER
5. En ovanligt hållbar konstruktion? : En kritisk analys över hur ideologi reproducerats i Kånkens produktbeskrivningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : I denna studie identifieras genom Williamsons (2002) reklamavkodningsteori hur varumärket Fjällräven reproducerar konsumentismens ideologi, genom att kommunicera sin populära ryggsäcksmodell Kånken, i tryckta reklammaterial i form av produktbeskrivningar från tre olika år (1979, 1994 och 2015). Studiens syfte är tvåfaldigt, delvis handlar det om att undersöka om reklamavkodningsteorin är relevant i att förklara hur ideologi reproduceras och också om den är applicerbar i en svensk kontext. LÄS MER