Sökning: "Annonsblockerare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Annonsblockerare.

  1. 1. Profile-based comparison of user integrity and advertisement content when using different adblockers

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Alice Ekblad; Anna Höglund; [2021]
    Nyckelord :Adblocker; profile-based; user integrity;

    Sammanfattning : Advertisements are a common way to increase the revenue for websites. All users, however, are not interested in exposing themselves to advertisements and instead avoids it by installing an ad-blocker extension to their browser. LÄS MER

  2. 2. ANTI-ADBLOCK : En kvalitativ studie om varför individer inte blockerar reklam på webben

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aras Emil Ali; Dulguun Tuvshintugs; [2020]
    Nyckelord :ad avoidance; ad block; video ads; pop-ups; banners; approach-avoidance; inattentional blindness; banner blindness; automaticity; reklamundvikande; annonsblockerare; videoannonser; pop-ups; banderoller; approach-avoidance; inattentional blindness; banner blindness; automaticity;

    Sammanfattning : Reklam anses vara lika gammal som mänskligheten och lika universell som kultur. Ur den synvinkeln är reklam en del av det sociala livet, där människor gör utbyten som gynnar båda parterna. Under de senaste decennierna har samma mänsklighet upplevt den digitala världens intensiva tillväxt, där idag nästan allt går att finna. LÄS MER

  3. 3. Den digitala versionen av “Ingen reklam tack!” - en kvalitativ studie om reklamundvikande och hur användare av annonsblockerare upplever annonser på internet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Hjort; Josefina Lundh; [2020]
    Nyckelord :Annonsblockerare; Annonser; Reklam; Kontroll; Påträngande; Integritet; Självstyre; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Den digitala versionen av “Ingen reklam tack!” - en kvalitativ studie om reklamundvikande och hur användare av annonsblockerare upplever annonser på internet Seminariedatum: 2020-01-17 Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sarah Hjort & Josefina Lundh Handledare: Jayne Jönsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur annonsblockeranvändares behov av kontroll och fria val påverkar undvikande av reklam på internet. Forskningsfråga: Vilken betydelse har självstyre för annonsblockeraranvändare i relation till deras upplevelse av annonser på internet och val att undvika reklam? Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod där primärdata insamlades i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Annonsblockerare och reklam på sociala medier : Konsten att nå ut till dem som inte vill nås

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Josefsson; Viktoria Sigerud; [2018]
    Nyckelord :Adblocker; advertisement; commercial; influencer; social media; Annonsblockerare; annonser; influencer; reklam; sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användandet av sociala medier som marknadsföringskanal har ökat under de senaste åren. Många företag använder i dagsläget sociala medier för att kommunicera med sina kunder och köpa annonsplatser på välbesökta domäner. LÄS MER

  5. 5. DEN MODERNA REKLAMUNDVIKAREN En kvalitativ studie om användare av annonsblockerare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carl Thorén; Oscar Wiktkorsson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårterminen 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 39 sidor. Exklusive bilagor Antal ord: 16033 Nyckelord: Reklamundvikande, reklamattityder, annonsblockerare, adblocker, banner blindness, reactance theory, mobile-ads, desktop ads, personalized ads, riktad reklam, retargeting, personlig intergritet Syfte: Att undersöka hur användare av annonsblockerare tänker kring sin användning Teori: Reactance theory, Technology acceptance model, forskning om reklamundvikande Metod: Kvalitativ Material: Tio individuella samtalsintervjuer Resultat: Huvudorsaken till att installera en annonsblockerare är att man inte vill vänta på innehåll på internet. LÄS MER