Sökning: "Anpassa efter elevers behov"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden Anpassa efter elevers behov.

  1. 1. Läromedel i matematik : En kvalitativ studie om lärare i årskurs F-3 kring möjligheten att välja och påverka valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Randa Alkhouri Arslan; Natalie Lamartine Bulut; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; läromedel; anpassning; didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en uppfattning om vilka faktorer som påverkar lärares val av olika läromedel i matematikundervisningen i årskurs F-3. En kvalitativ metod användes och semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta verksamma lärare som undervisar i matematik. LÄS MER

  2. 2. Matematikängslan - bryt onda cirklar : Faktorer i det förebyggande arbetet i matematikundervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jeanette Lennartsson; Pernilla Söderqvist Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; matematiska prestationer; matematisk lärmiljö; relationer; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Lennartsson, J. & Söderqvist Olsson, P. (2023). Matematikängslan – bryt onda cirklar. LÄS MER

  3. 3. Att bygga broar : Specialpedagogers och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Kalle Olsén; Anna Högberg; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Informationsutbyte; Övergång; Överlämning; Överlämningsrutiner;

    Sammanfattning : Högberg, A. & Olsén, K. (2023) Att bygga broar – Specialpedagoger och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och inkludering i fysiska aktivteter på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lukas Hafström; Sherzad Sulaiman Kret; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Inkludering; Motivation;

    Sammanfattning : Genom våra tidigare arbetslivserfarenheter och med stöd i forskning fann vi en problematik med elevernas fysiska delaktighet i fritidshemsverksamheten. Vi uppmärksammade att vissa elever är fysiskt aktiva i allt mindre utsträckning. Mot bakgrund av detta resenomanget ansåg vi att det var intressant att undersöka detta vidare. LÄS MER

  5. 5. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER