Sökning: "Anpassad idrottsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Anpassad idrottsundervisning.

  1. 1. Idrottslärares instruktioner, bemötande och feedback : En observationsstudie om idrottslärares arbete med elever i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Larsson; Emma Tengström; [2013]
    Nyckelord :instruktioner; bemötande; feedback; särskolan; specialpedagogik; idrottsundervisning; Lgrsä 11; idrottslärare;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett obligatoriskt ämne för elever oavsett de går på särskola eller inte. Elever i särskolan kan behöva annorlunda instruktioner, bemötande och feedback. Det som avgör hur idrottsläraren behöver arbeta med dessa saker beror på vilken typ av funktionsnedsättning eleverna har. LÄS MER

  2. 2. Lärarna i Idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Linda Ivarsson; Camilla Andersson; [2012]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; Idrottsundervisningen; Inkludering; Lärare i Idrott och hälsa; Skolmiljön;

    Sammanfattning :   I dagens skola finns det elever med Aspergers syndrom som är integrerade. För dessa elever krävs ett annat tankesätt hos de verksamma lärarna. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever i grundskolans allmänna idrottsundervisning : Idrottslärares syn på inkludering och deras arbetsprocess inför och under inkluderande idrottslektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Tim Birgersson; [2012]
    Nyckelord :Inkludering; perspektiv på inkludering; fysiska funktionsnedsättningar; rörelsenedsättningar; idrottslärares attityder; idrottsundervisning i grundskolan; anpassad fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aviskten med denna studie är att undersöka idrottslärares syn på inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever och hur de arbetar med inkluderande idrottslektioner. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidhemmet 2011 (Lgr 11), kursplanen i ämnet idrott och hälsa och andra liknande styrdokument visar att skolan skall vara till för samtliga individer, oavsett funktionsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Valmöjligheter inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur idrottslärare resonerar kring anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sebastian Lindström; [2012]
    Nyckelord :Grundskolan; Anpassad idrottsundervisning; Kvalitativa intervjuer; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte med min studie var att undersöka hur idrottslärare tänker kring individanpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter. Mina frågeställningar var: Ska man anpassa undervisningen så att eleverna erbjuds olika valmöjligheter och i så fall varför? Vilka för- och nackdelar finns det med en anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa? Hur kan man genomföra anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom ämnet idrott och hälsa på ett bra sätt?   Som metod valde jag att ha en kvalitativ ansats för att på så sett få en djupare förståelse för hur idrottslärarna tänker och resonerar kring att erbjuda valmöjligheter. LÄS MER

  5. 5. Jag ser inte vägen jag springer på, men jag känner vinden som följer mig mot mitt mål : Inkludering av elever med svår synnedsättning eller blindhet inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Victoria Lindqvist; Elin Gräslund; [2011]
    Nyckelord :synskada; synnedsättning; inkludering; idrott och hälsa; anpassning; bollspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att belysa hur före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet upplevt inkludering inom skolämnet idrott och hälsa samt vilken betydelse anpassningen haft för deras delaktighet i undervisningen. Hur upplevdes inkluderingen i grundskolans idrott och hälsoundervisning hos elever med svår synnedsättning eller blindhet? Hur förhåller sig före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet till anpassning inom ämnet idrott och hälsa, och hur anser de att ämnet anpassats för deras delaktighet? Hur kan morgondagens lärare inom idrott och hälsa arbeta för att utvecklandegöra en anpassad idrottsundervisning utifrån ett inkluderande förhållningssätt enligt före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet?   Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar, har kvalitativa intervjuer använts som metod. LÄS MER