Sökning: "Anpassning och ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Anpassning och ADHD.

  1. 1. Matematikundervisning för elever med ADHD : Dilemman och möjligheter för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Methinee Thongmane; Ahmed Wasuqe; [2023]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; ADHD i matematikundervisning; anpassning; strategier; tid; individanpassat material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och dilemman som matematiklärare möter i undervisningen med elever med ADHD och deras svårigheter. Studien baseras på fem kvalitativa, semistrukturerade intervjuer från olika skolor och kommuner. Informanterna är behöriga matematiklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Vad behövs för att din vardag ska fungera bättre? : En litteraturstudie av arbetsterapeutiska interventionen för ökat aktivitetsutförande hos personer med ADHD

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Annika Krantz; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Arbetsterapi; exekutivfunktion; aktivitetsutförande;

    Sammanfattning : Arbetsterapi är en vårdprofession som arbetar med att förbättra hälsa genom att underlätta för aktivitet i det dagligalivet, genom kompensation, träning och anpassningar. Vardagsaktiviteter är ofta problematiska för personer med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, men det är inte kartlagt vad den arbetsterapeutiska interventionen vid ADHD innehåller. LÄS MER

  3. 3. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i läs-, skriv- och språkutvecklingssyfte för elever med adhd och/eller autism i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Kvist; Viktoria Larsson; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; adhd; autism; anpassning; svenskundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få vetskap om hur F-3-lärare anser att arbetsmetoden kooperativt lärande gynnar eller missgynnar läs-, skriv- och språkutvecklingen hos elever med svårigheter likt adhd och autism. Studien är av kvalitativ karaktär. LÄS MER