Sökning: "Antalsuppfattning"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade ordet Antalsuppfattning.

  1. 11. Dyskalkyli - vad kan det vara? : En litteraturstudie om dyskalkyli och hur det visar sig hos elever i grundskoleålder

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Runqvist; [2014]
    Nyckelord :developmental dyscalculia; dyskalkyli; specifika matematiksvårigheter; matematikdidaktik; antalsuppfattning; diagnostisering; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka aktuell forskningslitteratur för att se hur dyskalkyli framställs för att som pedagog kunna upptäcka och stötta dessa elever i tid. Det syftas också till att få reda på en ungefärlig omfattning av dyskalkyli bland elever i grundskoleålder. LÄS MER

  2. 12. Matematiska färdigheter hos elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Erica Kvarnryd; Emilia Morén; [2014]
    Nyckelord :Reading disability; mathematical disability; the Triple code model; phonological ability; students in fourth grade.; Lässvårigheter; aritmetiska svårigheter; trippel-kod-modellen; fonologisk förmåga; elever i fjärde klass;

    Sammanfattning : Reading difficulties is the most common learning difficulty in the western world and it is common that people with reading disabilities also exhibit arithmetic difficulties. Different theories about the cause of the relationship exists, one theory describes the importance of good phonological ability in reading as well as in arithmetic, while another theory describes the importance of a reliable number system and that only a subgroup of students with reading disabilities also have difficulties with arithmetic. LÄS MER

  3. 13. Barns taluppfattning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Emelie Thorén; [2013]
    Nyckelord :Brädspel; förskola; matematik; taluppfattning;

    Sammanfattning : I studien har jag spelat ett brädspel med förskolebarn i åldrarna tre till fem år för att ta reda på hur utvecklad deras taluppfattning är. Resultatet av studien visar att kompetenserna är oberoende av ålder och antalsuppfattningen är olika utvecklad för olika barn. LÄS MER

  4. 14. Måste vi räkna? : En (enkel) matematisk början för barn och pedagoger

    M1-uppsats, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sara Andersson; [2013]
    Nyckelord :Arbetsmaterial; barns lärande; barnsyn; lärarhandledning; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att skapa ett matematiskt arbetsmaterial för pedagoger. Materialet ska underlätta för pedagoger som känner sig obekväma eller illa till mods vid tanken på att arbeta med matematik. LÄS MER

  5. 15. Antalsuppfattning : Vilka strategier använder barn av för att ta reda på antal?

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Catharina Palm; Marina Malm; [2013]
    Nyckelord :Matematik; antalsuppfattning; strategier; räkneprinciper;

    Sammanfattning : .... LÄS MER