Sökning: "Antalsuppfattning"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade ordet Antalsuppfattning.
6. Trippelkodmodellen : hur barnhjärnor hanterar numeriska uppgifter
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Att kunna uppskatta antal är en grundläggande förmåga som återfinns hos många djur förutom männinskan. Trippelkodmodellen (TKM) för numerisk kognition säger att antal representeras på tre olika sätt, som (arabiska) siffror, som sifferord och som ickesymboliska magnituder, vilka associeras till separata, men delvis överlappande, neurala substrat. LÄS MER
7. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER
8. Matematikens roll i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract /SammanfattningElander, Cecilia och Wisinger, Christina (2016), Matematikens roll i förskoleklass. The Role of Mathematics in Pre School. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER
9. Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssätt. LÄS MER
10. Antalsuppfattning i förskoleklassen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Arbetet handlar om hur förskollärare arbetar med antalsuppfattning i förskoleklass och vad de utgår ifrån för material i detta arbete då deras läroplan Lgr 11 (Skolverket, 2011) inte har med något om antalsuppfattning. Förskoleklass är övergången mellan förskola och skola från hösten då eleven fyller sex år. LÄS MER