Sökning: "Anti-mobbningsprogram"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Anti-mobbningsprogram.
1. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER
2. ”Hela-skolan-ansats” mot mobbning och kränkningar – men fungerar det? En programteoretisk analys av en skolas praktiska tillämpning av Friendsprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Friendsprogrammet är ett anti-mobbningsprogram utformat för att förebygga och motverka mobbning och kränkningar. Stiftelsen Friends lyfter i och med programmet att fenomenet mobbning drabbar omkring 60 000 elever om året och därför bör ses ett socialt problem. LÄS MER
3. Friendsprogrammet, på vilka villkor? En kvalitativ studie om hur kontextuella förutsättningar påverkar implementeringen av ett anti-mobbningsprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Det finns många anti-mobbningsprogram och metoder för att förhindra förekomsten av mobbning. Det svenska anti-mobbningsprogrammet Friendsprogrammet använder sig av en hela-skolan-ansats för att reducera förekomsten av mobbning. LÄS MER
4. Mer tid önskas! En kvalitativ studie av skolpersonals uppfattningar och upplevelser av arbetet med Friendsprogrammet, ett antimobbningsprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande studie är att undersöka skolpersonals uppfattningar och upplevelser kring likabehandlingsarbetet och utbildningar med Friendsprogrammet under det första året programmet implementerats. Vidare ämnar studien undersöka skolpersonalens tolkning av Friendsprogrammets vision avseende att utmana normer. LÄS MER
5. ANTI-MOBBNINGSPROGRAM - VAD SÄGER FORSKNINGEN OM NÅGRA AV DE VANLIGASTE ANTI-MOBBNINGSPROGRAMMEN I SVERIGE?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Mobbning i sig själv är inte olagligt i Sverige men metoderna som används för att mobba är ofta olagliga. Denna litteraturöversikt utgår från en utvärdering som Skolverket genomförde på effekterna av åtta vanliga anti-mobbningsprogram i Sverige. LÄS MER