Sökning: "Antiförtryckande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Antiförtryckande undervisning.

  1. 1. Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Gustafsson; [2022-06-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; lågstadiet; sexualitet; könsidentitet; sex- och samlevnadsnormer;

    Sammanfattning : En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Självutnämnda hbtqi+-experter och ödmjuda normkritiker : – En intervjustudie om skönlitteratur och antiförtryckande utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Gradh; Jens Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Hbtqi ; skönlitteratur; mellanstadium; antiförtryckande utbildning.;

    Sammanfattning : I samband med Lgr 22 etablerades det nya ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer som ställer högre krav på utbildning om hbtqi+ och identitet. Tidigare forskning visar lyckade arbeten med hbtqi+ genom skönlitteratur och skönlitteraturens potential för värdegrundsarbete. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER