Sökning: "Använda bilder i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Använda bilder i undervisningen.

  1. 1. Högläsning för och med yngre elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Besic; Tijana Jankovic; [2024]
    Nyckelord :bildstöd; gemenskap; interaktiv högläsning; läsupplevelse; språkutveckling och tidiga skolår;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten har som syfte att undersöka vilka faktorer som är betydelsefulla gällande användningen av högläsning med yngre elever. Högläsningen kan ses som ett språkutvecklande redskap i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Läroboken som läromedel : Elevers upplevelser och attityder till läroböcker i historia på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lindahl; [2023]
    Nyckelord :History; Textbook; Middle school; Student perspective; Students Opinions; Historia; Lärobok; Mellanstadiet; Elevperspektiv; Elevers åsikter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om hur elever upplever läroboken i historia i årskurs 4–6. Enligt forskning har lärarna en bred valmöjlighet när det kommer till val av läromedel, men av olika anledningar väljer de att använda läroböcker till stor del i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringen är barnens framtid : Digitala verktyg i förskolan ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Björnfot Holm; Sandra Jaakkola; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; förskola; kvantitativ metod; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares inställning till och användande av digitala verktyg i förskolans utbildning ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningar som använts i undersökningen är förskollärares inställning till digitala verktyg, hur förskollärare skattar sin digitala kompetens utifrån vad som behövs i förskolans utbildning samt i vilken utsträckning förskollärare använder digitala verktyg i olika sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER