Sökning: "Användande"
Visar resultat 21 - 25 av 2642 uppsatser innehållade ordet Användande.
21. Formativ bedömning inom ämnet kemi : En intervjustudie med kemilärare i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare kunskap om hur lärare beskriver och resonerar kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen på högstadiet. Utifrån denna bakgrund har ett problemområde formulerats och avgränsats i följande frågeställning: Hur beskriver och resonerar lärare kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen? Denna kvalitativa studie genomfördes med intervjuer av sex lärare som alla undervisar i kemi för årskurs 7–9. LÄS MER
22. DNS-Tunnel och Försvarsmakten : Hur funkar det och vad innebär det?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : Det säkerhetspolitiska läget i norra europa har stadigt försämrats sedan den ryska occupationen av Krim år 2014. Som ett resultat av detta ökar cyberattacker mot Sverige och resterande EU både i omfattning och frekvens. LÄS MER
23. Semantisk eller keywords? : En studie av interna sökfunktioner och användarens upplevelse
M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : The idea for this study is based on a collaboration with Södra Skogsägarna Ekonomisk Förening, one of Sweden's leading forest industries, who wanted to investigate the possibilities of a new internal search function on its public website, primarily with the help of Azure Cognitive Search. Before and in connection with the implementation of a new search function, the following questions aimed to be answered: • RQ1: How does semantic search differ from keyword search? What are the limitations of semantic search today? • RQ2: In what ways does the user experience of the new search function differ from the old search function? To find answers to the questions, a literature study was conducted and case studies consisting of a survey among the website's visitors and two different user surveys. LÄS MER
24. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER
25. Korpar - de goda, de onda och tricksterfigurerna : Larsson och Korsells Pax-serie och Olczaks Jack-serie i dialog med myter och folktro om korpar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka intertextuella samband gällande de ambivalenta föreställningar om korpen, som förknippad med, exempelvis döden och vishet, som återfinns i folklore och korpar i Nidstången, Draugen (Larsson & Korsell 2014; 2018) och Spådomen om Jack (Olczak 2018). Undersökningen utgår från folktro och myter om korpar från fornnordisk och keltisk mytologi samt från den nordamerikanska urbefolkningen. LÄS MER