Sökning: "Apoteket AB avreglering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Apoteket AB avreglering.

  1. 1. En ung marknad med möjlighet till förbättring : En studie av företagsklimatet på den dosdispenserade läkemedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Fors; Fredrik Jonsson; Segerström Niklas; [2016]
    Nyckelord :Dosdispenserade läkemedelsmarknaden; apoteksmonopol; avreglering; offentlig upphandling; företagsklimat;

    Sammanfattning : Den dosdispenserade läkemedelsmarknaden omreglerades 2012 och konkurrensutsattes genom att två privata aktörer utmanade den tidigare monopolisten Apoteket AB. Marknaden är turbulent och befinner sig i en utvecklingsfas vilket gör den intressant att studera. LÄS MER

  2. 2. En resa i kommunikation : En studie av Apoteket ABs kommunicerade värderingar i årsredovisningar under åren kring avregleringen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Helen Orbe; Malin Lundin; [2014]
    Nyckelord :Avreglering; Omreglering; Konkurrens; Värderingar; Företagsvärderingar; Företagskultur; Innehållsanalys; Kommunikation; Kommunicerade värderingar; Årsredovisningar som kommunikationsverktyg; Monopol; Marknad.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur kommunicerade värderingar hos ett företag påverkas av en avreglering. Uppsatsen undersöker hur Apoteket ABs kommunicerade värderingar i årsredovisningar har förändrats efter avregleringen och om dessa ligger i linje med grundmålen för avregleringens syfte. LÄS MER

  3. 3. Strategiska förändringar vid avreglering : Fallstudie på Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Lisa Sakharnykh; Ann-Sofie Stålebeck; [2012]
    Nyckelord :Avreglering; Omreglering; Strategi; Strategiska förändringar; Apoteket AB;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om och i så fall hur Apoteket ABs strategier förändras när en avreglering sker. Genom att studera finansiellt-, kund-, process-, samt förnyelse- och utvecklingsperspektiv i en strategikarta hoppas vi kunna upptäcka och se strategiska förändringar, vilka med stöd av andra teorier kan kopplas till avregleringen. LÄS MER

  4. 4. Positionering på den svenska apoteksmarknaden : Kampen om apotekskunden

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

    Författare :Anders Ekström; Johan Helgius; [2011]
    Nyckelord :Pharmacy market; deregulation; restriction; brand identity; positioning; Apoteksmarknad; avreglering; restriktioner; varumärkesidentitet; positionering;

    Sammanfattning : Bakgrund:1 juni 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet och marknaden öppnades upp för konkurrens. Antalet apoteksaktörer har sedan dess tilltagit vilket sätter press på företagen att särskilja sin verksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga i kampen om apotekskunderna. LÄS MER

  5. 5. Profilering på en ny marknad: En studie av Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Susanna Heier; Boel Henriksson; Markus Odenberger; Ann-Cathrin Bertha; [2010]
    Nyckelord :profilering; omreglering; profil; image; identitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den 1 juli 2009 avskaffades apoteksmonopolet i Sverige, vilket innebar att Apoteket AB blev en av flera aktörer på en marknad med nya villkor och möjligheter. Regeringen hoppas därigenom att Apoteket AB:s kvalité och service ska förbättras samt att öka priskonkurrensen på receptbelagda liksom receptfria läkemedel. LÄS MER