Sökning: "Apoteksmonopolet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Apoteksmonopolet.

  1. 1. Lita på mig! Eller? - En semiotisk visuell analys av Apoteket AB:s kommunikationsstrategier i relation till förtroende och trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maja Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Apoteket AB; visuell retorik; semiotik; Reklamfilm; trygghet; Humor; Trovärdighet;

    Sammanfattning : År 2009 försvann apoteksmonopolet och det statligt ägda Apoteket AB fick nya konkurrenterpå marknaden. Detta har för Apoteket AB inneburit att det blivit viktigt att utmärka sig för attnå ut till sina potentiella kunder. Apoteket AB säger själva att de ska vara den mest omtycktaapoteketsaktören. LÄS MER

  2. 2. Avregleringen av apoteksmonopolet : Förskrivning av smärtstillande läkemedel, ur ett regionalt- och genusperspektiv, mellan 2006–2017

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Maya Lundberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar analysera hur antal förskrivna smärtstillande läkemedel utvecklats över tid, till följd av avregleringen av apoteksmonopolet. Uppsatsen undersöker även regionala-respektive genusskillnader vid förskrivning av smärtstillande läkemedel. Datamaterialet avser åren 2006–2017 och är uppdelat på länsnivå. LÄS MER

  3. 3. Employer branding i apoteksbranschen : Vilka arbetsgivarattribut attraheras farmacistudenter av hos en framtida arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Forsberg; Emil Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Employer branding; Brand; Brand attractiveness; Generation Y; Employer Branding; Apoteksbranschen; Arbetsgivarattribut; Attribut; Studenter; Farmacistudenter; Generation Y;

    Sammanfattning : När apoteksmonopolet 2009 upphörde bildades en ny marknad för konkurrens, där både kunder och medarbetare blev av intresse för de nya apoteksföretagen. När utbudet av kompetenta medarbetare är lägre än efterfrågan är det viktigt för arbetsgivare att identifiera vilka faktorer som attraherar arbetstagare, i syfte att tillmötesgå sin egen efterfrågan. LÄS MER

  4. 4. Konsten att attrahera och behålla personal : En studie om Employer branding i apoteksbranschen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Clara Bodin; Ida Persson; [2016]
    Nyckelord :Employer branding; arbetsgivarvarumärke; apotek; farmaceut; HR; attraktiv arbetsgivare; arbetsglädje; ledarskap; trivsel; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Efter avregleringen av det svenska apoteksmonopolet uppstod en konkurrensbaserad arbetsmarknad för farmaceuter. Från att det bara fanns en aktör på marknaden finns det nu flera kedjor samtidigt som det är brist på farmaceuter i landet. LÄS MER

  5. 5. Apotekarprofessionen före och efter förstatligandet av de svenska apoteken 1971

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Nils-Otto Ahnfelt; [2013]
    Nyckelord :Aktör-nätverks-teori; apotekare; apotek; förstatligande; professionalisering; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Nils-Otto Ahnfelt: Apotekarprofessionen före och efter förstatligandet av de svenska apoteken 1971. Uppsala universitet: Inst. f. idé- och lärdomshistoria, C-uppsats, Höstterminen 2013. LÄS MER