Sökning: "Appar för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Appar för lärande.

  1. 1. Tryck på play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Cederlund; Noelle Espinoza; Erica NIlsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Polyglutt; variationsteori; förskola; språkutveckling; digitala verktyg; app;

    Sammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER

  2. 2. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andreas Brindedahl; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; diskursanalys; literacy; lärplattor; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER

  3. 3. Kan digitala verktyg hjälpa elever i skrivsvårigheter? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av hur digitala verktyg i skrivutvecklingen med fokus på elever i skrivsvårigheter i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Appelkvist; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; skrivsvårighet; skrivutveckling; proximala utvecklingszonen; appar;

    Sammanfattning : Digitala verktyg blir ett alltmer vanligare inslag i undervisningen och digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel för elever i skrivsvårigheter att utveckla skrivandet. Skrivsvårigheter är ett omfattande och svårdefinierat begrepp men skrivning är en grundläggande förmåga som efterfrågas i samhället. LÄS MER

  4. 4. ”Målet med det här arbetet är att barnen ska få lära sig att veta att det finns en hel digital värld där ute” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uttrycker att de använder sig av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Guillemot; Emily Edlund; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; digitala verktyg; sociokulturell teori; lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta förskollärare uttrycker att de använder sig av digitala verktyg i sin undervisning, för att stödja barnen i deras utveckling och lärande. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer fick vi fram det empiriska datamaterialet som ligger till grund för studien. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg eller inte? : Lärares resonemang kring olika strategier som de använder i undervisningen för avkodning och läsflyt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Dannberg; Johanna Olsson; Johanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :avkodning; läsflyt; digitala verktyg; strategier; ljudningsmetod; läsförmåga;

    Sammanfattning : För att kunna vara en del av samhället behöver människor ha god läsförmåga. Grunden i läsförmågan är avkodning och när avkodningen har utvecklats och behärskas utvecklas också läsflytet. Dessa förmågor har människor med sig hela livet. LÄS MER