Sökning: "Appropriera lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Appropriera lärande.

  1. 1. Är Youtube min lärare? : En självstudie om metoder för att lära sig spela trumkomp från en video.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Aleqs Lekryd; [2023]
    Nyckelord :musical figuration; learning process; drum set; video documentation; methods of learning; sociocultural perspective; musikalisk gestaltning; lärandeprocess; trumset; videodokumentation; metoder för lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på vilka metoder jag tillämpar när jag instuderar trumkomp från en Youtubevideo samt undersöka om min övningsmotivation förändras, och i så fall hur, under denna process. LÄS MER

  2. 2. Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Channah Millroth; [2022-01-27]
    Nyckelord :Läslyftet i förskolan; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språkutveckling; kommunikation; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av kollegialt lärande? Hur beskriver informanterna upplevelsen av ett kollegialt lärande? Denna fallstudie bidrar till den begränsade forskning som finns om vikten av det kollegiala lärandet och att det sker i en gemenskap (Hattie 2012, Timperley 2013). LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande om naturvetenskapliga begrepp : En studie om begreppskort som medierande redskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Anne Roos Harrysson; [2022]
    Nyckelord :Elevers lärande; Naturvetenskapliga begrepp; Begreppskort; Medierande redskap; Bildstöd;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur naturvetenskapliga begreppskort kan hjälpa elever att appropriera nya begrepp inom ämnet biologi. I studien deltog tolv elever i årskurs åtta i en skola i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i skolan och på fritidshemmet – ja tack! : En enkätundersökning om betydelsen av fysisk aktivitet för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Liza Alftberg; Maria Fabricius; [2021]
    Nyckelord :physical activity; neuropsychiatric disabilities; children; school; participatory appropriation; recreation center; fysisk aktivitet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; elever; appropriering; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : Avsikten med denna undersökning syftar till att undersöka betydelsen av fysisk aktivitet inom skol- och fritidsverksamhet för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning för att tillgodogöra inlärningen. Studien knyter an till det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på pedagogiska utredningars brukbarhet i förskolan : Från ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Applehoff; Emma Arnström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Handlingsplan; Pedagogisk kartläggning; Pedagogisk utredning; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Applehoff, Cornelia och Arnström, Emma (2021). Förskollärares syn på pedagogiska utredningar brukbarhet i förskolan -Ur en specialpedagogisk synvinkel. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER