Sökning: "Arabic speaking children"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Arabic speaking children.

  1. 1. Engelska för nyanlända somalisk- och arabisktalande elever : Hur upplever somalisk- och arabisktalande flyktingelever inlärningen av engelska på en högstadieskola i Sverige? En kvalitativ studie med fokus på underkända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rebekka Edlund; [2021]
    Nyckelord :Arabic; English as foreign language; extramural English; high-school; language attitude; refugee students; Somali; Sweden; translanguaging.;

    Sammanfattning : Swedish schools start teaching English in second grade. Also, many children in Sweden practicea lot of English in their spare time, for example by watching films, or by playing computergames. During the last few years, Sweden has accepted many refugees from countries whereEnglish doesn’t play such a dominant role. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Arabic-speaking Immigrant Parents´ Views on Heritage Language Maintenance and identity Construction for Children in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Israa Maher Attaallah; [2020]
    Nyckelord :language ideology; language policy; heritage language maintenance; Levantine Arabic-speaking immigrants; immigrant children; identity; Palestine; Syria; Sweden; أيديولوجيا اللغة، سياسة اللغة، الحفاظ على اللغة الأم، المهاجرون العرب من بلاد الشام، الأطفال المهاجرون، الهوية، فلسطين، سوريا، السويد; språkideologi; modersmål; arabisktalande invandrare; invandrare barn; identitet; Palestina; Syrien; Sverige;

    Sammanfattning : This study investigates how Levantine Arabic-speaking immigrant parents´ language ideologies, i.e how they think and feel regarding heritage language maintenance, and language policies influence heritage language maintenance or loss for their children. LÄS MER

  4. 4. Understanding Parenting Challenges in a Migration Context : A qualitative study on Arabic‐speaking immigrant  parents´ experiences of raising their children while  integrating in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Israa Maher Attaallah; [2019]
    Nyckelord :Arabic-speaking immigrants; children; integration; parenting; Sweden; Arabisktalande invandrare; barn; integration; föräldraskap; Sverige; المهاجرون العرب ، الأطفال ، الاندماج ، الأبوة و الأمومة، السويد;

    Sammanfattning : Experiences of parenting in migration contexts undergo particular changes that develop various challenges. This qualitative study aims at exploring challenges and concerns of Arabic-speaking immigrant parents in Sweden regarding parenting while integrating into a migration context that differs from their own upbringing. LÄS MER

  5. 5. Språkliga konflikter i matematikämnet : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring arabiskatalande elevers språk- och matematikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ellen Rönnberg; [2017]
    Nyckelord :Mathematic; Linguistic difficul-ties; adjustable education; Arabic speaking children; primary school; language develop-ing work in mathematical education; Matematik; språkliga svårigheter; anpassningar I undervisningen; arabisktalade elever; grundskolan; språkutvecklande arbete i matematikundervisningen.;

    Sammanfattning : Detta är en studie om de språkliga konflikter som pedagoger till arabisktalande elever upplever i matematikundervisningen. Det har visat sig vara ett problematiskt fenomen då det svenska språket är en central del av matematikundervisningen idag och därför kan vara svårt för andraspråkselever att kunna förankra och uttrycka sina kunskaper i matematik. LÄS MER