Sökning: "Arabic"

Visar resultat 1 - 5 av 270 uppsatser innehållade ordet Arabic.

  1. 1. Yttrandefrihet eller attack mot muslimer? En studie om hur koranbränningarna har gestaltats i svenska och arabiskspråkiga medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Bäck; Sarah Hedlund; Sara Alchaar; [2024-02-27]
    Nyckelord :Gestaltning; Koranbränning; Svenska medier; Arabiska medier; Internationella nyhetsfaktorer; Gestaltningsteori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about how the Quran burnings that took place in Sweden 2023 have been framed in Swedish contra Arabic newspapers. The intention is to examine the frequency of different frames, actors and photographs in selected news articles published in July of 2023. LÄS MER

  2. 2. Den muslimske Jesus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Eleni Sabri; [2024]
    Nyckelord :Islam; Jesus; Religion; Koranen; Kristendomen; Muslim;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to investigate 5 Muslim persons knowledge of the Muslim Jesus, how Jesus is portrayed in the Quran and the differences between Jesus as presented within the Islamic and the Christian communities. This study is important because there are not many studies about this specific topic although Jesus is a very important prophet within Islam, he is even considered to be the Messiah. LÄS MER

  3. 3. Rapporteringen som reser sig ur askan : En kvalitativ innehållsanalys av hur de svenska koranbränningarna gestaltas i Dagens Nyheter jämfört med Al Arabiya.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emma Vallin; Sonja Lagerwall; [2024]
    Nyckelord :Quran burning; framing; orientalism; occidentalism; blasphemy; freedom of speech; Islam;

    Sammanfattning : The freedom of speech, caricatures and satire, bans on veils and burning of the Koran have been reported and portrayed in different ways in several news media. The aim of this study was to analyze how the burnings of the Koran in Sweden are portrayed in Swedish media (Dagens Nyheter) compared to English-language Arabic media (Al Arabiya). LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju hur man lär sig språk – att jämföra med det man redan kan” : En intervjustudie med modersmålslärare i arabiska, engelska och somaliska om språkjämförelsers betydelse för spanskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isa Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Cross-linguistic Influence CLI ; Contrastive Analysis CA ; Phenomenography; Cross-linguistic influence CLI ; Kontrastiv analys CA ; Fenomenografi; Influencia cros-lingüística; Análisis contrastivo; Fenomenografía;

    Sammanfattning : This essay investigates how mother tongue teachers in Sweden view cross-linguistic influence in the Spanish classroom. It focuses on three areas: the student groups’ linguistic profiles; the evaluation of described/presumed strengths and challenges within Spanish phonology, lexicon and morphosyntax; and perspectives on effective contrastive classroom practices. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mohammad Ali Taha; Abdisalam Hassan Yusuf; [2024]
    Nyckelord :Teaching materials; choice of teaching materials; mother tongue teaching; Arabic; Somali.; Läromedel; läromedelsval; modersmålsundervisningen; arabiska; somaliska.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER