Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 317 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Yttrandefrihet eller attack mot muslimer? En studie om hur koranbränningarna har gestaltats i svenska och arabiskspråkiga medier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about how the Quran burnings that took place in Sweden 2023 have been framed in Swedish contra Arabic newspapers. The intention is to examine the frequency of different frames, actors and photographs in selected news articles published in July of 2023. LÄS MER
2. Flerspråkiga individers positionering i relation till svenska och svenska som andraspråksämnet: En tillbakablick
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka flerspråkiga individers positionering i relation till svenska språket och svenska som andraspråksämnet (SVA). Den datainsamlingsmetod som använts är intervju. LÄS MER
3. Var Sexdagarskriget rättfärdigt? : En analys av Israels roll innan och efter Sexdagarskriget år 1967 med utgångspunkt i rättfärdig krigsteori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Studiens syfte var att analysera Israels roll innan och efter Sexdagarskriget med utgångspunkt inom rättfärdig krigsteori och dess kriterier. Det jag ville göra med studien var att analysera om Israel uppfyllde kraven för att initiera ett krig rättfärdigt, och sedan använde sig av rättfärdiga åtgärder vid efterkrigstiden. LÄS MER
4. ”Det är ju hur man lär sig språk – att jämföra med det man redan kan” : En intervjustudie med modersmålslärare i arabiska, engelska och somaliska om språkjämförelsers betydelse för spanskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This essay investigates how mother tongue teachers in Sweden view cross-linguistic influence in the Spanish classroom. It focuses on three areas: the student groups’ linguistic profiles; the evaluation of described/presumed strengths and challenges within Spanish phonology, lexicon and morphosyntax; and perspectives on effective contrastive classroom practices. LÄS MER
5. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER