Sökning: "Arbeta med Skönlitteratur i lågstadiet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Arbeta med Skönlitteratur i lågstadiet.

  1. 1. Lärare läser högt : En kvantitativ analys av lärares val av och arbete medhögläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; lågstadiet; svenska; didaktik;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ enkätstudie med intentionen att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitteratur. Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer lågstadielärare tar hänsyn till när de väljer högläsningsböcker och hur lärare arbetar med högläsning i klassrummet med eleverna. LÄS MER

  2. 2. Användning av skönlitteratur för att prata om genus : Fyra lärares syn på genus i litteraturundervisningen  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Christensson; Florina Peci; [2020]
    Nyckelord :Gender; fiction; literature; school; teacher; primary school ; Genus; skönlitteratur; litteratur; skola; lärare; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hurfyra pedagoger i årskurs 1–3arbetar med och tänker kring användningen av skönlitteratur för att lyfta genus och jämställdhetsfrågor i undervisningen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och våra informanter består av fyra kvinnliga pedagoger som är verksammai lågstadiet. LÄS MER

  3. 3. ”Hästböcker till killarna och fotboll eller ishockey till tjejerna” - Om hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med litteratur ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanna Andréasson; Julia Larsson; [2013]
    Nyckelord :Genus; barn- och ungdomslitteratur; skönlitteratur;

    Sammanfattning : SyfteVårt syfte med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med nio lärare undersöka hur genusmedvetna deär i arbetet med skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten. Vi vill granska vilka kriterier lärarna utgår ifrånnär de väljer litteratur i undervisningen, hur litteraturen läses och bearbetas och hur lärarna själva reflekterar översitt arbete i dessa avseenden. LÄS MER

  4. 4. Läslust : några pedagogers uppfattningar kring ett lusfyllt läsande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anniina Laamanen; Maria Tengberg; [2006]
    Nyckelord :Läslust; Läsning; Läsundervisning; Lästräning;

    Sammanfattning : Lärande har i alla tider stått i fokus. Idag har man ett nytt sätt att se på kunskap, och hur man kan nå denna kunskap genom hela livet, med just det livslånga lärandet som grund. LÄS MER

  5. 5. Det ska vara brett! - pedagogers tankar om hur man kan använda skönlitteratur för att utmana goda läsare

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Sandström; Carola Svensson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få en djupare insikt i och ökad kunskap om hur man som pedagog kan arbeta i skolan för att hjälpa och möta de lässtarka eleverna i deras fortsatta läsutveckling samtidigt som de bibehåller sin läsglädje. Avsikten är också att undersöka skönlitteraturens roll i ett sådant arbete. LÄS MER