Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematiska texter i de lägre skolåren : Ett lärarperspektiv på hur läsförståelse påverkar elevers möjlighet till lärande i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Veronica Vallin; Matilda Aronsson Eriksson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; textuppgifter; matematiska texter; problemlösning; läsförståelse i relation till matematiska texter; problemlösningsuppgifter.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur lärare ser på läsförståelse i relation till matematikämnet. För att uppfylla studiens syfte intervjuades fyra lärare på en skola i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER

  4. 4. "Har man inte begreppen så kommer du inte heller förstå matematiken" : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på läsförståelse inom matematiken och hur de beskriver sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygårds; Sofie Paulsson; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse och matematik; begreppsförståelse; problemlösning; specialpedagogik; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning redogör för ett starkt samband mellan läsförståelse och matematik. Denna studie undersöker några verksamma lärares inställning till läsförståelse och hur de beskriver sitt arbete med läsförståelse inom matematiken. LÄS MER

  5. 5. Mer matematik och mindre svenska på matematiklektionerna : En kvalitativ studie om vilka förutsättningar som kan utveckla elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Alyhr; Malin Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Elever; lärare; matematikundervisning; resonemangsförmåga och uppgifter.;

    Sammanfattning : Det finns ett samband mellan elevers läsförståelse och deras prestationer på matematiklektionerna. Matematikundervisningen i svenska skolor bygger till stor del på att eleverna arbetar enskilt i sina läroböcker. Undervisningen bygger då på att eleverna kan läsa och förstå de skriftliga instruktioner som ges. LÄS MER