Sökning: "Arbetsbelastningen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Arbetsbelastningen i förskolan.

  1. 1. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Kim Axelsson; Jonas Massi Nylander; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; New Public Management; dokumentation; professionalisering; avprofessionalisering;

    Sammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppdrag: att hitta balans mellan krav och resurser : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det didaktiska ansvaret och dess konsekvenser för arbetsbelastningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annemieke Nannen (Kuneman); [2020]
    Nyckelord :Preschool teacher; profession; didactics; teaching; responsibility; workload; Förskollärare; profession; didaktik; undervisning; ansvar; arbetsbelastning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett didaktiskt professionsperspektiv synliggöra hur fem förskollärare identifierar sitt uppdrag och att få ökad förståelse för vilka konsekvenser uppdraget, enligt förskollärarna, har för arbetsbelastningen. De tre frågeställningar som studien har utgått ifrån är: Hur beskriver förskollärare sitt didaktiska ansvar utifrån förskolans läroplan? Hur ser, enligt förskollärare, de didaktiska förutsättningarna ut för den aktuella ansvars- och arbetsfördelningen i arbetslaget? Vilka konsekvenser har de didaktiska förutsättningarna för förskollärares arbetsbelastning? Studien har en kvalitativ metodansats och studiens empiri har samlats in med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Arbetsmiljön i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Hultgren; [2019]
    Nyckelord :high demands; preschool teachers; time constraints; work environment; work satisfaction; arbetsmiljö; arbetsglädje; förskollärare; höga krav; tidsbrist;

    Sammanfattning : Background: High demands are being placed on the preschool teacher in the preschool profession today. The conditions why preschool teachers' should be able to offer a good pedagogical activity is the work team's ability to cooperate together and also a pleasant working environment. LÄS MER

  4. 4. Läsombudsrollen : En studie av fem pedagogers upplevelse av rollen som läsombud i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Gudridur Thorhallsdottir; [2015]
    Nyckelord :preschool; reading agent; story-telling; role; team; förskola; läsombud; högläsning; roll; team;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är att förskoleverksamheten i Sverige har genomgått förändringar sedan läroplanens införande 1998. Tyngdpunkten ligger på barns lärande i högre grad än tidigare. Den utvecklingen ställer även andra krav på pedagogerna, som behöver fortbildning för att kunna följa målen. LÄS MER

  5. 5. "Det går bra!" : en vetenskaplig essä om stress och pedagogisk kvalitet på förskola

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kerstin Axelson; [2013]
    Nyckelord :stress; pedagogical quality; work load; preschool; stress; pedagogisk kvalitet; arbetsbelastning; förskola;

    Sammanfattning : I min essä utgår jag från en händelse i min verksamhet som är en stressig situation för mig. Jag upplever att vi har fått ett hårdare arbetsklimat på förskolan sedan den reviderade Läroplanen för förskola kom 2011 och undersöker därför hur samhällsklimatet idag är och bakgrunden till den reviderade Läroplanen för förskola och vad den innebär för oss pedagoger. LÄS MER