Sökning: "Arbetsidentitet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Arbetsidentitet.

  1. 1. Därför att jag värnar om arbetsmiljön för lärare : En kvalitativ studie om skyddsombud

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Caroline Törnberg; [2023]
    Nyckelord :skyddsombud; sociala identitetsteorin;

    Sammanfattning : Skyddsombudsuppdraget är ett förtroendevalt uppdrag, där medarbetarna väljer en representant som ska representera dem i arbetsmiljöfrågor. Skyddsombudets roll är unik och medför rättigheten att kunna stoppa arbetet om det är fara för arbetstagarnas liv och hälsa utan att riskera eventuellt skadeståndsanspråk från arbetsgivaren. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan arbetsidentitet och den mentala (o)hälsan inom byggbranschen : En kvantitativ studie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Arbetshälsovetenskap

    Författare :Linda Areskoug; [2022]
    Nyckelord :Arbetsidentitet; utmattning; byggbranschen;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate the relationship between emotion- and cognition components within personal- and collective work identity, and exhaustion. A quantitative method was used, and questionnaires was sent out to employees in the construction industry. LÄS MER

  3. 3. “All That Is Solid Melts Into Virtual Work”: A study of the implications of the Covid-19 pandemic on contemporary Employer Branding through the lens of Social Acceleration

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Henrik Ernstsson; Fredrika Hållén; [2021]
    Nyckelord :employer branding; employer brand; social acceleration; strategic communication; Spotify employer brand; work norms; social change; virtual work; remote work; digital labour landscape; resonance; Covid-19; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivarvarumärkning; arbetsnormer; distansarbete; virtuellt arbete; digitala arbetslandskap; social förändring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Impelled by the Covid-19 pandemic, the labour market is undergoing remarkable structural change towards increasingly digitized and remote forms of work. The purpose of this paper has been to study the social change in work norms instigated by the Covid-19 pandemic, with the aim of contributing to a more nuanced understanding of contemporary employer branding as a form of strategic communication in virtual and hybrid labour landscapes. LÄS MER

  4. 4. "Den dagen man slutar och inte vill lära sig..." En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares användning och lärande av IKT

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Windt; Åsa Sevandersson; [2020]
    Nyckelord :IKT; Lärande; Studie- och yrkesvägledare; Arbetsidentitet; Utveckling;

    Sammanfattning : Världen förändras och digitalisering blir en större del av arbetslivet. För att klara av förändringarna mot ett mer digitaliserat samhälle och arbete behövs kompetenser inom informations- och kommunikationsteknik (IKT). IKT innefattar bland annat SMS, telefonsamtal, mejl, chattfunktioner och sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av onboarding predicerar arbetsidentitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Malin Indal; Amanda Efraimsson; [2020]
    Nyckelord :Onboarding; Personal work identity; Collective work identity; Onboarding; Personlig arbetsidentitet; Kollektiv arbetsidentitet;

    Sammanfattning : Most organizations have some form of onboarding process, which is a longer process of an introduction for the new employees. Onboarding can be explained as a relationship between the talent of the new employee and the productivity of the organization. LÄS MER