Sökning: "Arbetslagsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Arbetslagsarbete.

  1. 1. "Det är ingen alls som tvättar leksaker idag" : En kvalitativ studie om förskollärares erfareheter av ansvarsfördelning i förskolans arbetslag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ida Dahlström; Sara Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Arbetslag; Ansvarsfördelning; Förskola; Förskollärare; Barnskötare; Verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om arbetslagsarbete i förskolan. För att få svar på detta har följande frågeställning besvarats: Hur beskriver förskollärare ansvarsfördelningen mellan förskollärare och barnskötare i arbetslaget? Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar i matematik : Hur tolkas och fungerar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Karin Hammaräng; Inger Nyström; [2017]
    Nyckelord :management and stimulus; mathematical difficulties; individual development plans; teachers’ understanding; ledning och stimulans; matematiksvårigheter; individuella utvecklingsplaner; lärares förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en bild av hur enskilda lärare och lärararbetslag förstår extra anpassningar i matematik. Lärararbetslags förståelse av matematiksvårigheter är avgörande för vilka elever som får extra anpassningar och hur dessa utformas. LÄS MER

  3. 3. Kvalificerad samtalspart : Specialpedagoger, lärare och arbetslag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anders Vilander; [2016]
    Nyckelord :Arbetslag; kvalificerade samtal; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av kvalificerade samtal i arbetslag samt vilka faktorer som lärare anser är viktiga för arbetslagsarbete. Studien undersöker även av hur specialpedagoger kan bidra i gemensamma samtal i arbetslagen då specialpedagogiska frågor diskuteras. LÄS MER

  4. 4. Skilda yrkesroller? : En studie om förskollärares och barnskötares syn på ansvarsfördelning och yrkesroller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Rolfsson; [2016]
    Nyckelord :yrkeskategorier; yrkesroller; ansvarsfördelning; mentala ramar; läroplansteori;

    Sammanfattning : I förskolan arbetar pedagoger från två yrkesgrupper - barnskötare och förskollärare. Pedagogerna arbetar tillsammans i arbetslag. Ansvar och arbetsuppgifter fördelas inte dem emellan genom någon självklar struktur. Förskollärare förväntas leda arbetslaget och ansvara för allt de utför, samtidigt som de ska vara demokratiska kollegor. LÄS MER

  5. 5. Yrkesidentitet och yrkeskultur i det Arbetsplatsförlagda lärandet : en intervjustudie med sex handledare för elever på Barn- och fritidsprogrammet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Charlotte Flansbjer; [2012]
    Nyckelord :vocational identity vocational culture the Child- and Recreation Programme supervisor Workplace-based learning; yrkesidentitet yrkeskultur Barn- och fritidsprogrammet handledare Arbetsplatsförlagt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this examination was to find how supervisors interpreted the terms vocational identity and vocational culture, found in the diploma goals in workplace-based learning at the Child- and Recreation Programme. To reach the purpose, I formulated questions that I answered through a qualitative study. LÄS MER