Sökning: "Aritmetiska svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Aritmetiska svårigheter.

  1. 1. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Daniel Fries; Rasmus Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dyscalculia; mathematics; teaching aids; strategies; primary school; Dyskalkyli; matematik; hjälpmedel; strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER

  2. 2. Hur kan elever bli bättre på problemlösning? : En litteraturstudie om svårigheter elever möter när de löser rika problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Vendela Nyrén; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Rika problem; Problemlösning; Svårigheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilka svårigheter elever i gymnasieåldern har när de löser rika problem. För att besvara syftet har en systematisk litteraturstudie utförts. Olika sökord har kombinerats till söksträngar, vilka har använts inom databasen UniSearch för att finna relevanta vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med det aritmetiska medelvärdet bland gymnasieelever i Sverige : En empirisk enkätbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Richard Toros; [2021]
    Nyckelord :Statistik; aritmetiska medelvärdet; svårigheter; matematik; gymnasieelever; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie är en empirisk studie som syftar till att undersöka gymnasieelevers svårigheter inom det aritmetiska medelvärdet. Frågeställningarna som undersöks i denna studie är: Vilka matematiska svårigheter har gymnasieelever i Sverige när de löser uppgifter som handlar om det aritmetiska medelvärdet? Vilka av svårigheterna med det aritmetiska medelvärdet är gemensamma för gymnasieelever i och utanför Sverige? Och hur frekvent förekommer de identifierade svårigheterna bland gymnasieelever i Sverige? För att besvara frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning bland 43 gymnasieelever i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Dyskalkyli, hur anpassar vi undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2021]
    Nyckelord :Aritmetiska svårigheter; dyscalculia; dyskalkyli; matematikundervisning; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Inom forskningen råder stor oenighet angående vad som orsakar dyskalkyli och det används olika benämningar på liknande företeelser. Studiens övergripande syfte är därför att utifrån aktuell forskning om dyskalkyli undersöka vilka resultat som kan urskiljas samt undersöka i vilken grad man kan använda dessa i den dagliga verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Högstadie- och gymnasieelevers svårigheter med det aritmetiska medelvärdet : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Richard Toros; [2020]
    Nyckelord :Statistik; arimetiska medelvärdet; svårigheter; matematik; gymnasieelever; högstadieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie som syftar till att besvara frågeställningen: Vilka matematiska svårigheterförekommer bland högstadie- och gymnasieelever när de löser uppgifter som behandlar det aritmetiska medelvärdet? SamtVilka är skillnaderna mellan högstadie- och gymnasieelevernas svårigheter? Genom att besvara frågeställningarnakartläggs olika typer av elevsvårigheter, vilket kan bidra med information till lärare om hur de kan planera sinmatematikundervisning. I studien undersöks forskningslitteratur angående de svårigheter som finns i målgruppen ochgenom forskningslitteraturen identifieras sju teman av svårigheter. LÄS MER