Sökning: "Arkitekt"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade ordet Arkitekt.

  1. 1. Byggnadskultur och nationsbygge Arkitekt Einar Rudskog och skapandet av en åländsk byggnadsstil

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :johan häggblom; [2019-09-09]
    Nyckelord :nationalromantik; byggnadstradition; typritningar; Ålands ungdomsförbund;

    Sammanfattning : Uppsats för avläggande av filosofie masterexamen med huvudområdet kulturvård 2019, 30 hpAvancerad nivå2019:23.... LÄS MER

  2. 2. Ekonomi, kunskap och kommunikation : – Avgörande för den estetiska kvaliteten vid nyproduktion av bostäder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY); Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Sara Ahlgren; Jenny Lindström; [2019]
    Nyckelord :Architecture; undetectable values; design; aesthetics; construction process; construction techniques.; Arkitektur; omätbara värden; utformning; estetik; byggprocessen; byggteknik.;

    Sammanfattning : Det finns indikationer på att arkitekturen i Sverige upplevs som mer och mer enformig med avsaknad av estetiska kvaliteter. Arkitekter får bära ansvaret för påståendet, men själva menar de att de fråntagits sin ställning i byggprocessen där de byts ut under pågående projekt, underordnade ekonomiska intressen. LÄS MER

  3. 3. ABW-KONTOR: FÖRSLAG TILL ETT KOMMUNIKATIONSVERKTYG FÖR ATT EFFEKTIVISERA UTFORMNINGSPROCESSEN

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap; Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Marcus Törnvall; Ellinor Stendlert; [2019]
    Nyckelord :Activity based work office; Communication tool; Design process; ABW; Aktivitetsbaserat kontor; Kommunikationsverktyg; Utformningsprocess;

    Sammanfattning : Syfte: Idag har det blivit allt mer vanligt att verksamheter använder sig av aktivitetsbaserade kontor, så kallade ABW-kontor. En anledning till detta är att kontorsformen är mer yteffektiv då den oftast är utformad för ett färre antal medarbetare än vad verksamheten har anställda. LÄS MER

  4. 4. Att stärka ett varumärke genom servicelandskapet : En studie om arkitekt- och designbyråers bakomliggande strategier vid planering av en rumslig miljö

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Malin Lundstedt; Emma Tunell; [2019]
    Nyckelord :brand communication; servicescape; spatial environment; physical surrounding; service companies; experiences; brand identity; to strengthening a brand; varumärkeskommunikation; servicelandskap; rumslig miljön; fysisk omgivning; tjänsteföretag; upplevelser; varumärkesidentitet; att stärka ett varumärke;

    Sammanfattning : Servicelandskapet och dess utformning där företagets tjänst produceras och konsumeras har kommit att bli allt viktigare ur ett marknadsföringsperspektiv. Detta då platsen kan användas för att skapa positiva upplevelser för slutkunderna, och samtidigt fungera som en effektiv kommunikationskanal för att förmedla varumärket. LÄS MER

  5. 5. Hur tätt är rätt? : En studie om samexistens mellan dagsljus och förtätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap; Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Nadja Iskandarova; Thu Svensson; [2019]
    Nyckelord :daylight; urban density; urban planning; daylight simulation; obstruction angle; sill height; dagsljus; stadsförtätning; samhällsplanering; dagsljussimulering; avskärmningsvinkel; bröstningshöjd;

    Sammanfattning : Syfte: I takt med urbaniseringen ökar bostadsbristen avsevärt. Som en lösning har förtätning blivit en samhällstrend för att främja ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle. LÄS MER