Sökning: "Arne Trageton"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Arne Trageton.
16. Datorn i undervisning : en studie om hur Tragetons strategi brukas i skolan
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : De flesta skolor i Sverige använder konventionella metoder när det gäller läs- och skrivinlärning, det vill säga papper och penna som främsta verktyg. Men tekniken utvecklas och samhället förändras. I denna studie undersöker vi hur datorn kan användas som pedagogiskt verktyg i undervisning. LÄS MER
17. En-till-en redan från start. : Är egen dator i skolan nyckeln till långa och fantasirika elevtexter i tidig ålder?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, barns förmåga att skriva texter förändras när de får använda datorn som verktyg jämfört med när de skriver för hand, samt att analysera skrivförmåga utifrån ett genusperspektiv. I den kultur vi lever i idag är datorn en självklar artefakt för vuxna människor. LÄS MER
18. Ett lustfyllt lärande där inga stjärnögon släcks : hur sju lärare arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen med inspiration tagen från Arne Tragetons teori om Att skriva sig till läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : The purpose of this study was to examine how teachers practice Arne Tragetons theory of using computers as the first writing instrument in reading and writing development. We wanted to clarify how the work from using Tragetons theory was applied while investigating if and how other methods of reading and writing instruction were used. LÄS MER
19. IKT i skolan : Hur några pedagoger och barn ser på IKT i skolan utifrån Arne Tragetons modell Skriva sig till läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : In this essay, I have examined what has been studied and presented in the theory of ICT in schools. I have based my theory on Arne Trageton’s book Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola (2005) and theories on children’s reading and writing development. LÄS MER
20. "Jag ser det som ett smörgåsbord" : En studie om två olika läs- och skrivutvecklingsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : In this study I have compared two different development methods of reading and writing. I have done this by interviewing five first grade teachers in elementary schools and it is based on qualitative research interviews. The aim of the study was to immerse myself in which methods these five teachers describe that they have used. LÄS MER