Sökning: "Artificiella karaktärer"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Artificiella karaktärer.
1. Icke-verbala beteenden och uttryck hos icke-spelarkaraktärer inom datorspel : En studie kring icke-verbala uttrycks påverkan på icke-spelarkaraktärers trovärdighet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : Under de senaste decennierna har datorspel etablerats som ett legitimt forskningsområde. Inom denna forskning har den artificiella intelligensen (AI) varit av stort intresse framförallt i relation till de karaktärer inom spel som kallas för non-playable characters (NPC). LÄS MER
2. Trovärdighet hos allierade spelarkaraktärer : Studie av hur indeterministiskt beteende hos allierade spelarkaraktärer påverkar deras trovärdighet i spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Det här arbetet har undersökt hur indeterministiskt beteende hos allierade spelarkaraktärer påverkar mänskliga-spelares uppfattning om spelarkaraktärernas trovärdighet i spel. För att undersöka detta har två AI-tekniker, en indeterministisk teknik som kallas för nyttobaserad AI och en deterministisk teknik som kallas för finita-tillståndsmaskiner implementerats och använts för att modellera beteenden hos spelarkaraktärer i ett actionspel sett ovanifrån. LÄS MER
3. On using Artificial Neural Network models to predict game outcomes in Dota 2
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Dota 2 is an online strategy game, played in a five versus five format. Its multitude of selectable characters, each with a unique set of abilities and spells, causes every new match to be different from the last and picking the right characters can ultimately decide whether a team wins or loses a game. LÄS MER
4. Växa upp och blomma ut : En analys av könstillblivandet för tre karaktärer i Schiefauers Pojkarna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Uppsatsen handlar om den Augustprisvinnande ungdomsromanen Pojkarna som handlar om de tre vännerna Kim, Bella och Momo som av omgivningen könas som flickor tills de finner en magisk blomma som förvandlar deras kroppar så att de könas som pojkar. Detta verk valdes då det kan hävdas att det är viktigt att undersöka just litteratur med teman relaterade till transpersoner, då detta är en fråga som ofta glöms bort av HBTQ-rörelsen, feminismen samt queerteoretiska akademiker. LÄS MER
5. Inlärning och illusionen av intelligenta karaktärer : Undersökning av hur inlärning hos karaktärer påverkar spelarens uppfattning av intelligenta karaktärer i spel
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Det här arbetet har undersökt hur inlärning av hur en datorstyrd karaktär fattar sina beslut baserat på det gällande speltillståndet, påverkar spelarens uppfattning om hur mänskligt intelligent dess resulterande beteende uppfattas, med bakgrunden att det finns ett behov av intelligentare beteenden hos karaktärer i spel. Undersökningen har genomförts genom att jämföra en tillståndsmaskin med ett artificiellt neuralt nätverk, implementerade i ett enklare actionspel med en spelare och en datorstyrd karaktär. LÄS MER