Sökning: "Artikel reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Artikel reklam.

  1. 1. En hållbar konsumtionsprincip? - En undersökning av hur den varumärkesrättsliga konsumtionsprincipen förhåller sig till EU-kommissionens handlingsplan för cirkulär ekonomi och principen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellen Grevåker; [2022]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; EU-rätt; konsumtionsprincipen; varumärkeskonsumtion; hållbar utveckling; principen om hållbar utveckling; handlingsplanen för cirkulär ekonomi; trademark law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Due to the climate crisis, the European Commission has presented A new Circular Economy Action Plan – For a cleaner and more competitive Europe. The main purpose of the action plan is to create a framework for sustainable products to change into a climate neutral society and decoupling economic growth from resource use. LÄS MER

  2. 2. “What is collected, how much, and what is it used for?” : A comparative qualitative interview study of different media generations' perceptions and attitudes towards data surveillance on digital media platforms.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nelly Norberg; Petrovic Maja; [2022]
    Nyckelord :Data Surveillance; Privacy Concerns; Targeted Advertising; Attitudes; Digital Natives; Digital Immigrants; Mistrust; Awareness; Knowledge; Focus group interviews; Dataövervakning; Integritetsfrågor; Riktad reklam; Attityder; Digital natives; Digital immigrants; Misstro; Medvetenhet; Kunskap; Fokusgruppsintervjuer;

    Sammanfattning : As digitalization and technology has quickly advanced over the recent years, marketers are becoming increasingly reliant on collecting user data, and targeted advertising has therefore come to be viewed as a form of data surveillance. Due to marketers' ability to analyze online behavior and target consumers with personalized advertising, users are becoming more concerned about their online privacy. LÄS MER

  3. 3. Opartisk artikel eller osynlig annons? : Om gränsdragningen mellan innehållsmarknadsföring och icke-kommersiella meddelanden i redaktionell text, samt om kravet på reklamidentifiering i det nya medielandskapet.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Catrine Engström; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; redaktionell text; marknadsföringsrätt; yttrandefrihet; sociala medier; medielandskap; MFL; marknadsföringslagen; YGL; TF; textmarknadsföring; dold marknadsföring; KO; konsumentombudsmannen; RO; reklamombudsmannen; reklamidentifiering; annonsmarkering; sändarangivelse; konsumentskydd; innehållsmarknadsföring;

    Sammanfattning : När meddelanden som förmedlas till konsumenter är avsättningsfrämjande och har rent kommersiell karaktär anses de utgöra marknadsföring, och omfattas av reglerna i Marknadsföringslagen (2008:486) (MFL). Marknadsföring ska bl.a. LÄS MER

  4. 4. "Fan, nu har dom lurat mig igen" : En kvalitativ intervjustudie om native advertising och förtroende

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Eric Almroth; Carl Norin; [2015]
    Nyckelord :Native advertising; förtroende; annons; artikel; reklam; journalistik; ethos; tidning;

    Sammanfattning : Native advertising is a marketing strategy that aims to merge advertising into journalistic articles. It is a relatively new form of advertising that is rapidly growing and more media companies are applying this kind of content to secure their future revenues. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföring i juridisk gråzon - Är den svenska lotterilagen förenlig med EU-rätten vad gäller marknadsföring av utländska spelbolag?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Birgitta Prytz Blomberg; [2014]
    Nyckelord :Lotterilagen; Marknadsföring; Artikel 56; Främjandeförbud; Främjandeförbudet; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna framställning syftar till att besvara frågan om främjandeförbudets förenlighet med Europeiska unionens funktionssätt om frihet att tillhandahålla tjänster samt om den svenska lotterilagen är tillämplig i meningen att marknadsföra utom landet anordnade spel på svenska hemsidor. Redogörelsen för denna uppsats grundar sig på bedömningen om den svenska Lotterilagen är förenlig med EU-rätten. LÄS MER