Sökning: "Arvid Nordquist"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Arvid Nordquist.
1. Kaffepaus : Analys av stopporsaker på paketeringslina hos Arvid Nordquist HAB
M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)Sammanfattning : Arvid Nordquist HAB rostar, maler och packar kaffe i sin fabrik i Solna, Stockholm. Efter installation av ett program för produktions- och driftuppföljning, RS Production, har det uppmärksammats att andelen korta stopp (Mikrostopp, varar upp till två minuter) ibland är hög. LÄS MER
2. En värdekedja för jämställdhet? : En prövning av Arvid Nordquists arbete för jämställdhet utifrån jämställdhetsproblematik i Antioquia, Colombia.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Feminismen har idag kommit att allt mer integreras i företagsvärlden. Där stater och civilsamhälle länge har arbetat för att främja jämställdhet har företag kommit att bli nya aktörer för detta ändamål. Arvid Nordquist är ett av de företag som arbetar för att stärka kvinnor i sina värdekedjor. LÄS MER
3. Vägen till hållbart värdeskapande : En kvalitativ studie om hållbara strategier
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskning visar att samhället måste börja ta ansvar för hållbarheten om den värld vi känner till ska kunna bestå långsiktigt. Historiskt sett har företagen klandrats för att tära på naturen och samhällets resurser, men inom ekonomisk forskning har det växt fram tankar om hur hållbart värdeskapande kan bidra till både lönsamhet och en mer långsiktigt hållbar framtid. LÄS MER
4. “Man startar väl inte ett kaffeföretag för att rädda miljön” : En studie om Generation Y:s attityder och åsikter på kaffeproducenters CSR-arbete och CSR-kommunikation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : The coffee industry affects both people and the environment in a negative way, which is an aspect coffee producers are forced to relate to. Today, more and more organizations are involved in CSR and communication about CSR. LÄS MER
5. "Kaffet med stor smak. Och ännu större eftersmak” : En studie om hur Arvid Nordquist använder kommunikation i syfte att stärka sitt varumärke
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Kaffeproduktion har länge varit något med uttalad negativ påverkan, både socialt och miljömässigt, i de länder där det sker. Trots detta så menar Arvid Nordquist, en av de största aktörerna på den svenska kaffemarknaden, att deras arbete är hållbart och klimatkompenserat. LÄS MER