Sökning: "Asperger förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Asperger förskola.

  1. 1. Diagnos : Möjlighet eller hinder? En intervjustudie kring vårdnadshavares erfarenheter av diagnostisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Gustafsson; Anna Karlsson; Linnéa Petersson; [2013]
    Nyckelord :diagnostisering; neuropsykiatriska funktionshinder; resurser; integrering; kategorisering;

    Sammanfattning : BakgrundI dagens samhälle är diagnos är ett sätt att kategorisera. Vi har undersökt erfarenheter från vårdnadshavare till barn med neuropsykiatriska diagnoser så som ADHD, Autism och Asperger. Dessa diagnoser kommer att beskrivas och vi diskuterar normalitetsbegreppet samt integrering, segregering och inkludering. LÄS MER

  2. 2. Barn som behöver mer för att få lika mycket : en intervjustudie med fyra pedagoger om att arbeta med barn med funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jonna Carlsson; Anna Hargevall; [2013]
    Nyckelord :Barn med funktionsnedsättningar; inkludering; en skola för alla; föräldrasamverkan; resurser; tid; specialpedagogisk kompetens; kommunikativt relationsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt arbete lyfter fram de kritiska aspekter som belyses av pedagoger, via intervjuer, samt litteratur, gällande arbete med barn med funktionsnedsättningar. Det handlar om hur dessa barn, med exempelvis asperger eller ADHD, påverkar pedagogers arbete. LÄS MER

  3. 3. ”Att inte dra alla över en kam” : Erfarenheter av att vara förälder med autismspektrumstörning. Erfarenheter och önskemål om stöd

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomspsykiatri; Hälsouniversitetet

    Författare :Kerstin Lodén Gustafsson; Kerstin Ornstein; [2013]
    Nyckelord :Autism spectrum; Asperger syndrome; parenthood; parental aid; Autismspektrumstörning; Asperger syndrom; föräldraskap; föräldrastöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett föräldraperspektiv undersöka behov av och önskemål om stödsom föräldrar med diagnos inom autismspektrum beskriver i sin föräldraroll. Ett annat syfte är att bidra med ökad kunskaptill en diskussion kring utformandet av stödinsatser för dessa familjer. LÄS MER

  4. 4. Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckenspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Ylva Gunnarsson; [2009]
    Nyckelord :AKK; funktionshinder; förskola; kommunikation; social interaktion; teckenspråk;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om språkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag är förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner på 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benämns förskola. LÄS MER