Sökning: "Asperger syndrom pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Asperger syndrom pedagogik.
1. Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. LÄS MER
2. Arbetsplatsen som lärmiljö för personer med Aspergers syndrom - hinder och möjligheter?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsen var att skapa förståelse för vilka hinder och möjligheter gällande lärande som finns på en arbetsplats och i arbetslivet för personer med Aspergers syndrom. För att besvara det har jag studerat de teoretiska kopplingarna mellan Aspergers syndrom och lärande i arbetslivet samt analyserat och diskuterat hinder och möjligheter för dessa individers lärande i arbetslivet. LÄS MER
3. Elever med Asperger syndrom och deras upplevelse av pedagogiskt stöd i specialutformat gymnasieprogram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicinSammanfattning : Elever med Asperger syndrom har till följd av sin diagnos ofta svårigheter med theory of mind, central coherens, exekutiva funktioner, perception och socialt samspel med flera. Dessa svårigheter har för eleverna, i olika stor utsträckning, negativa konsekvenser i skolan. LÄS MER
4. En skola för alla : Arbetssätt och pedagogik för att möta elever som fått diagnoserna ADHD och Asperger syndrom
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att dels undersöka synen på en skola för alla och dels att ta reda på olika uppfattningar om fungerande arbetssätt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. LÄS MER
5. "Inte som alla andra" : En kvalitativ studie om en grupp vuxna med Asperger syndrom
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Normal children acquire the necessary social habits without being consciously aware of this, they learn instinctively. (Author’s translation from Swedish to English) (Asperger & Frith, 1998, s. 21) This essay is about people who do not learn to socialize, the social habits, instinctively but through conscious learning. LÄS MER