Sökning: "Asperger syndrom pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Asperger syndrom pedagogik.

  1. 1. Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Randi Kallesten; [2014-04-10]
    Nyckelord :autism; högfungerande autism; Asperger syndrom; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. LÄS MER

  2. 2. Arbetsplatsen som lärmiljö för personer med Aspergers syndrom - hinder och möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Renman; [2014]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; lärande; arbete; arbetsplats; arbetsmarknaden; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsen var att skapa förståelse för vilka hinder och möjligheter gällande lärande som finns på en arbetsplats och i arbetslivet för personer med Aspergers syndrom. För att besvara det har jag studerat de teoretiska kopplingarna mellan Aspergers syndrom och lärande i arbetslivet samt analyserat och diskuterat hinder och möjligheter för dessa individers lärande i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. Elever med Asperger syndrom och deras upplevelse av pedagogiskt stöd i specialutformat gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Mikaela Runeson; Anna Svensson; [2012]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Elever; Pedagogik; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Elever med Asperger syndrom har till följd av sin diagnos ofta svårigheter med theory of mind, central coherens, exekutiva funktioner, perception och socialt samspel med flera. Dessa svårigheter har för eleverna, i olika stor utsträckning, negativa konsekvenser i skolan. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla : Arbetssätt och pedagogik för att möta elever som fått diagnoserna ADHD och Asperger syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Jonsson; Malin Rydh; [2011]
    Nyckelord :Asperger Syndrom; ADHD diagnos; Inkludering; Arbetssätt; En skola för alla.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att dels undersöka synen på en skola för alla och dels att ta reda på olika uppfattningar om fungerande arbetssätt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. LÄS MER

  5. 5. "Inte som alla andra" : En kvalitativ studie om en grupp vuxna med Asperger syndrom

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Therese De Laval; Aida Kljako; [2011]
    Nyckelord :Asperger syndrome; stigma; normality; normativity; deviation; identity formation; neuropsychiatric disability; Asperger syndrom; normalitet; avvikelse; identitet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Normal children acquire the necessary social habits without being consciously aware of this, they learn instinctively. (Author’s translation from Swedish to English) (Asperger & Frith, 1998, s. 21)   This essay is about people who do not learn to socialize, the social habits, instinctively but through conscious learning. LÄS MER