Sökning: "Aspergers skola"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Aspergers skola.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur ungdomar med diagnosen Asperger syndrom samt föräldrar upplever och uppfattar skolsituationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Rubio Tommasin; [2015]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; erfarenhet; skola; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ungdomar med diagnos Aspergers syndrom uppfattar och upplever sin skolsituation samt även föräldrarnas erfarenheter och upplevelser om att ha ett barn med Asperger syndrom och dess skolsituation. De frågeställningar jag utgått ifrån har varit: Vilka uppfattningar och upplevelser har ungdomar av att vara en elev med Aspergers syndrom? Vilka uppfattningar och upplevelser har föräldrar av att ha ett barn med Aspergers syndrom? Hur menar ungdomar och föräldrar att skolsituationen såg ut innan respektive efter att diagnosen Aspergers syndrom fastställts? I studien använder jag mig av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stefan Berg; [2014-03-31]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; Inkludering; Skola för alla;

    Sammanfattning : Problem När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna genomföra detta. Anpassningarna blir istället generella och inte utifrån elevens specifika behov. LÄS MER

  3. 3. Hinder och framgångsfaktorer för personer med Aspergers syndrom : I steget från skola till arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Iréne Dahlberg; Emelie Åström; [2014]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; hinder; framgångsfaktorer; Aspergers syndrom;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to describe hindering and facilitating factors in the transition from upper secondary school and employment for a person with Asperger’s syndrome. In the process we used general systems theory and made semi-structured interviews with five persons in the network of institutions and associations working with the individual. LÄS MER

  4. 4. "När diagnosen kom satte vi oss ner och stakade ut ett mål" : En studie om att nå framgång i skolan för elever med Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Enocsson; [2014]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; skolan; sociala resurser; kulturella resurser; materiella resurser;

    Sammanfattning : Diagnosen Aspergers syndrom (AS) är ett relativt nytt begrepp under paraplybegreppet autismspektrumtillstånd (AST). Ungefär en person av 200 anses ha Aspergers syndrom i Sverige. De flesta som får diagnosen är pojkar eller män, men andelen flickor och kvinnor som får diagnosen ökar. LÄS MER

  5. 5. Jämlikhet genom olikhet : en kvalitativ studie om hur man arbetar med och bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Amedi; Yasmin Khazal; [2014]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; semistrukturerad intervju; lärare; elev; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur man på en skola arbetar med elever som har olika neuropsykiatriska diagnoser. Vidare är det av intresse att undersöka hur dessa elever bemöts av andra på skolan. LÄS MER