Sökning: "Aspergers syndrom i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Aspergers syndrom i skolan.

  1. 1. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  2. 2. Vikten av psykosocialt stöd : En studie om proffesionellas erfarenheter av psykosocialt stöd kring vårdnadshavare till barn med Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carolina Granlöf; Jessica Ringqvist; Fadi Yousef; [2021]
    Nyckelord :Aspberger; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Att bli vårdnadshavare till ett barn som har aspergers syndrom är en stor förändring i livet som ställer stora krav på en. Vårdnadshavarna blir ofta utmattade och löper en större risk i att drabbas av psykisk ohälsa, ofta ångest och depression. LÄS MER

  3. 3. "Jag är en som alla andra" : En genomlysning av NPF-elevers upplevelser av inkludering i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Henrik Frank; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; Autism; Aspergers syndrom;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att utröna uppfattningar om inkludering hos elever inom neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)- spektrat. Syfte med denna studie är att beskriva och analysera hur NPF- elever upplever inkludering i sin skolvardag samt redogöra för elevernas tankar kring hur skolan kan arbeta för att möta elevernas idéer om inkludering. LÄS MER

  4. 4. Att möta elever medautismspektrumtillstånd på gymnasiet : Framgångsfaktorer och utmaningar ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Selberg Zolland; [2018]
    Nyckelord :ASD; autismspektrumtillstånd; Aspergers syndrom; autism; funktionsnedsättning; funktionsskillnad; anpassning; gymnasiet; studie- och yrkesvägledare; vägledande samtal;

    Sammanfattning : Personer med AST (autismspektrumtillstånd) har ett annorlunda sätt att ta emot och bearbeta information. Det är därför av största vikt att människor som i sitt arbete möter dessa har förmågan att anpassa samtal och möten så att de blir begripliga för mottagaren. LÄS MER

  5. 5. Stödåtgärder som erbjuds elever i grundskolan med diagnosen ADHD eller Aspergers syndrom som har inlärningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Immaculate Kabenge; [2018]
    Nyckelord :stödåtgärder; ADHD; AS; inlärningssvårighet; grundskola; faktorer;

    Sammanfattning : Abstract I dagens skolsystem är andel elever som är i behov av någon sorts stödundervisning hög. Detta inkluderar elever som har svårigheter i ett specifikt ämne eller har behov av extra stöd, insatser och anpassning. LÄS MER