Sökning: "Aspergers underlätta"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Aspergers underlätta.

  1. 1. Interaktion i vardagslivet hos vuxna med Aspergers syndrom. Implikationer för intervention.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Michaela Eriksson Leidnert; Jenni Cederqvist; [2015]
    Nyckelord :Asperger syndrome; communicative intervention; Content Analysis; Conversation Analysis; interview study; communication; interaction; Aspergers syndrom; kommunikativ intervention; innehållsanalys; Conversation Analysis; intervjustudie; vardagsliv; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Aspergers syndrom (AS) innebär bland annat en begränsning i social interaktion, vilket resulterar i svårigheter inom flera kommunikativa förmågor. Trots dessa svårigheter finns ett begränsat utbud av kommunikativ intervention för personer med AS idag. LÄS MER

  2. 2. "När diagnosen kom satte vi oss ner och stakade ut ett mål" : En studie om att nå framgång i skolan för elever med Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Enocsson; [2014]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; skolan; sociala resurser; kulturella resurser; materiella resurser;

    Sammanfattning : Diagnosen Aspergers syndrom (AS) är ett relativt nytt begrepp under paraplybegreppet autismspektrumtillstånd (AST). Ungefär en person av 200 anses ha Aspergers syndrom i Sverige. De flesta som får diagnosen är pojkar eller män, men andelen flickor och kvinnor som får diagnosen ökar. LÄS MER

  3. 3. Stödja barn med aspergers syndrom : Kunskap och pedagogik i skolan rörande asperger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Martin Nyström; [2011]
    Nyckelord :asperger;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur skolans personal kan stödja barn med aspergers syndrom och om vilken kunskap och metoder som de har att tillgå. Arbetet ställer sig frågorna: Vilka rättigheter har barn med asperger till att få hjälp i skola och fritidshem? Vilken kunskap behöver personal för att ha förståelse för barn med asperger? Hur kan personal som arbetar i skola och fritidshem stödja barn med asperger? Svaren söks genom forsknings och litteraturgenomgång, där även styrdokument behandlas samt intervju av fyra personer som arbetar i skolan med barn som har asperger. LÄS MER

  4. 4. Aspergers syndrom ur ett lärandeperspektiv : en kvalitativ studie utifrån intervjuer med lärare

    M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Helene Glifberg; [2010]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; specialpedagogik; lärandemiljö; bemötande; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka olika pedagogiska insatser som kan påverkar lärandet för barn med Aspergers syndrom. Hur den pedagogiska verksamheten kan organiseras för att underlätta lärandet och ur ett pedagogiskt perspektiv skapa kunskap om hur personal i skolor på bästa sätt bemöter elever med Aspergers syndrom. LÄS MER

  5. 5. Elever med Aspergers syndrom : Hur kan pedagoger arbeta för att underlätta för dessa elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Forsberg; [2010]
    Nyckelord :Aspergers syndrome; pupils; integration; pedagogues work; make the schooling easier;

    Sammanfattning : The purpose with my examination is to make a contribution to how, as a pedagogue, you can work to make it easier for pupils with Aspergers syndrome that are integrated in an “average” class. I will concentrate my work to these questions: how pedagogues can work to make it easier for pupils with Asperger syndrome that are integrated in an “average” class. LÄS MER