Sökning: "Assistive technology"

Visar resultat 16 - 20 av 159 uppsatser innehållade orden Assistive technology.

  1. 16. ”De digitala hjälpmedlen är ju här för att stanna, det är ju bara en fördel” Eller? : En kvalitativ studie av speciallärares och specialpedagogers attityder gällande lästräning och assisterande teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Towe Falk; Maria Gumaelius; [2023]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lästräning; attityder; assistive technology;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker speciallärares och specialpedagogers yrkeserfarenheter och attityder till lästräning, kontra assisterande teknik, AT, i arbetet med elever i grundskolans senare år och gymnasiet. Vi har undersökt möjligheter och hinder för genomförandet av lästräning och användandet av AT som ett kompensatoriskt verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 17. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  3. 18. Dilemmat är att jag inte når fram : Specialpedagogers och lärares uppfattningar av assisterande teknik i klassrummet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :David Åverling; Maria Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; digitala verktyg; fenomenografi; skola; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie riktades ljuset mot skolans kompensatoriska digitala verktyg, ävenkallad assisterande teknik, vilket är ett samlingsbegrepp för att beskriva dekompenserande tekniska lösningar som elever använder i undervisningen. Sommetodval användes kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 19. ChatGPT as an assistive technology to enhance reading comprehension for individuals with ADHD

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ronya Tamdjidi; Dante Pagès Billai; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; assistive technologies; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD; artificial intelligence; reading comprehension;

    Sammanfattning : Recent advances in artificial intelligence and natural language processing have led to the development of new assistive technologies for people with disabilities. This study builds on these advancements to investigate whether the AI-driven chatbot ChatGPT can assist individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in better comprehending and recalling written text. LÄS MER

  5. 20. Optimizing Induction Heating for Manganese Steel for Induction Assisted Machining

    Master-uppsats, Lunds universitet/Industriell Produktion

    Författare :Ravshan Yakupov; [2023]
    Nyckelord :induction assistive machining; induction assisted machining; manganese steel; preheating; induction coil; reinforced material; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The main factors for usage of Induction assisted machining of Manganese steel were identified in this project. The testing environment to evaluate performance of the high frequency coils for turning and milling was created. The characteristics of the material that we are working with were measured. LÄS MER