Sökning: "Astrid Jönsson"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Astrid Jönsson.
1. PEUT ON S’APPELER PIPPI EN FRANCE? Une étude de la traduction française des noms propres dans le livre par Astrid Lindgren Fifi Brindacier (Pippi Långstrump)
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Cette étude est consacrée à comparer la traduction des noms propres (Npr) dans deux versions françaises de Pippi Långstrump (1945) par Astrid Lindgren, auteur suédois célèbre. Deux traductions françaises de ce livre ont été étudiées : Mademoiselle Brindacier (1951) traduit par Marie Loewegren et Fifi Brindacier (1995) traduit par Alain Gnaedig. LÄS MER
2. Ingen äger skogen : Människa och natur i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay aim to explore how human and nature is presented in Bröderna Lejonhjärta and Ronja Rövardotter, by Astrid Lindgren. It also tries to answer the question how the relationship between the two is shaped; can any hierarchic structures be exposed in the relationship, and how do these, in that case, appear? The essay also problematize words and concepts along the way, such as nature, anthropocentrism and ecocentrism. LÄS MER
3. "Vi vet ju redan, men vi måste veta. Vad har du på dig?" : En kvalitativ studie av genusföreställningar och stereotyper på Oscarsgalans röda matta
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The aim of this study was to examine which impact social media has on gender equality. During The Oscars Red Carpet Live 2014 the hashtag #Askhermore arose in the social media sphere. The hashtag implies an existing difference in the questions asked towards women and men on the red carpet. LÄS MER
4. Det levande ljuset utan eld
Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Syftet med detta kandidatarbete är att ta fram ett elektriskt stearinljus som är mer visuellt verklighetstroget än någon av de modeller som finns på dagens globala marknad. Viktiga avgränsningar som gjordes var att projektet endast skulle fokusera på att skapa ett elektiskt kronljus, då de var sämst utvecklade på marknaden. LÄS MER
5. Strategier för positionering av kontorslokaler
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : The report aims to examine how property owners position themselves to reach their target market, and which strategies they use when positioning their product. The investigation has been carried out mainly in the form of a case study in which a number of interviews with Stockholm real estate companies has been conducted, focusing on commercial property market segment. LÄS MER