Sökning: "Astrid Lindgren"

Visar resultat 11 - 15 av 165 uppsatser innehållade orden Astrid Lindgren.

  1. 11. PEUT ON S’APPELER PIPPI EN FRANCE? Une étude de la traduction française des noms propres dans le livre par Astrid Lindgren Fifi Brindacier (Pippi Långstrump)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Elin Jönsson; [2022-09-21]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; egennamn; översättning;

    Sammanfattning : Cette étude est consacrée à comparer la traduction des noms propres (Npr) dans deux versions françaises de Pippi Långstrump (1945) par Astrid Lindgren, auteur suédois célèbre. Deux traductions françaises de ce livre ont été étudiées : Mademoiselle Brindacier (1951) traduit par Marie Loewegren et Fifi Brindacier (1995) traduit par Alain Gnaedig. LÄS MER

  2. 12. Himlen, Sunnanäng eller Nangijala? En uppsats om hur vi bör prata med barn om död, självmord och livet efter döden utifrån Bröderna Lejonhjärta och Sunnanäng

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Sofia Engnell; [2022-06-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to compare the books The red bird and The Brothers Lionheart, written by Astrid Lindgren, to see how the author touches on the subject of death, suicide and life after death. The question asked; How does the literature describe death from the perspective of the relative? In what way does the literature describe what happens after death? How can it help us talk about what happens when we die? As well as talking with childern about the subject of suicide, from a Christan perspective? To answer these questions; articles, interviews and direct comments from Astrid Lindgren are used as well as other books discussing suicide and how you talk about suicide, death and the afterlife with children. LÄS MER

  3. 13. Barnlitteratur ur ett maktperspektiv : – En textanalys av Astrid Lindgrens böcker Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil iLönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Fagrell; Viktor Svedin; [2022]
    Nyckelord :Power; children’s literature; power relations; makt; maktförhållande; Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; värdegrund; barnlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie där textanalys görs på böckerna Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil i Lönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970). Syftet är att undersöka vilka maktrelationer mellan vuxna och barn som kommer till uttryck i de tre böckerna om Emil i Lönneberga. LÄS MER

  4. 14. Från “När Salikons rosor vissnar, då är jag död” till “Dödsstraffa mej hit och dödsstraffa mej dit” : En litteraturdidaktisk textanalys och diskussion av döden i barnlitteratur skriven av Astrid Lindgren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Pålsson; Ellie Uggla; [2022]
    Nyckelord :Död; barn; skönlitteratur; tematisk analys; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur döden och livet efter döden skildras i ett antal barnböcker för att kunna föra en didaktisk diskussion om böckernas didaktiska potential för arbete med värdegrundsfrågor kopplat till ämnet döden. Böckerna som undersöks är Allrakäraste Syster, Mio, min Mio, Sunnanäng och Bröderna Lejonhjärta skrivna av Astrid Lindgren. LÄS MER

  5. 15. Mat och normer i Astrid Lindgrens kapitelböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Oskar Söderström; Jonathan Andersson; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature; Astrid Lindgren; Food culture; Food norms; Preferences; Barnlitteratur; Astrid Lindgren; Matkultur; Matnormer; Preferenser;

    Sammanfattning : .... LÄS MER