Sökning: "Astronomy teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Astronomy teaching.

  1. 1. Det kommer in någon form av magkänsla, och det låter ju inte riktigt klokt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Andersson; Alfons Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Laborationsrapport; Fysikundervisning; Gymnasie; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Several studies have discussed the importance of laboratory work in physics education and the many different areas of learning that this can contribute to. Most of these studies mention the laboratory report to be an essential part of these laboratory exercises. LÄS MER

  2. 2. AstroVR: Improving usability of an educational VR experience

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi; Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Mikael Bergquist; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The objective of the project was to improve an existing prototype called AstroVR. AstroVR is an educational VR experience with the intent of teaching astronomy to middle grade students. The goal of the masters thesis was specifically to make the product more usable and increase its effectiveness as a teaching tool. LÄS MER

  3. 3. En analys av hur en undervisning med Investigative Science Learning Environment (ISLE) bör påverka elevers syn på fysik, fysikinlärning och fysikexperiment. Samt en svensk översättning av två Research-Based Assessment Instruments (RBAIs) - CLASS och ECLASS.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Johan Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Class; Eclass; Isle; Investigative Science Learning Environment;

    Sammanfattning : Först ges en beskrivning av undervsiningsfilosofin Investigative Science Learning Environment (ISLE) och research-based assessment instruments (RBAIerna) CLASS och ECLASS, följt av en översättning till svenska av RBAIerna. En analys skedde sedan av hur svaren till påståendena i RBAIerna (pre- vs post-) förväntas ändras om en ISLE-baserad undervisning ges. LÄS MER

  4. 4. Thermodynamical properties of cellular automata

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Luca Bertolani; [2020]
    Nyckelord :Thermodynamics; Statistical; Mechanics; Cellular; automata; chaos; complex; matrix; computational; mathematical; 2d; two; dimensional; program; code; python; ising; teaching; ideal; gas; partition; function; equilibrium; non-equilibrium; classification; neighbourhood; local; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Cellular automata are a set of discrete computational models whose evolution is defined by neighbourhood rules and are used to simulate many complex systems in physics and science. In this work, statistical mechanics and thermodynamics in and out of equilibrium are used to develop a five-class classification scheme for two-dimensional cellular automata. LÄS MER

  5. 5. Astronomiundervisning i den svenska gymnasieskolan

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Frida Torrång; [2020]
    Nyckelord :Astronomiundervisning; fysikundervisning; lärare; gymnasiet; astronomi;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att bidra till ökad förståelse av astronomiundervisningensplats i den Svenska gymnasieskolan. Huvudmålet med undersökningen har varit att söka svarpå de fyra följande forskningsfrågorna: Vilken plats får astronomin i undervisningen?, Inkluderarlärarna elevernas astronomikunskaper när de sätter slutbetyg i kursen?, Skiljer det sigmycket mellan olika lärares undervisning? och Upplever lärarna några särskilda svårigheter medatt undervisa i astronomi?. LÄS MER