Sökning: "Asymmetriska relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Asymmetriska relationer.

  1. 1. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Relationens och maktens betydelse mellan jobbcoach och deltagare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Julian Yderbo; Matilda Strandh; [2023]
    Nyckelord :Makt; relation; jobbcoach; handledning; KROM;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är det asymmetriska maktförhållandet som råder i institutionella samtal, och hur jobbcoacher inom den arbetsmarknadspolitiska insatsen Kundval Rusta och Matcha upplever och förhåller sig till den i handledningen av deltagarna. Vidare fördjupar sig studien i hur jobbcoacherna upplever betydelsen av relationen till deltagarna, eftersom makt uppstår och verkar i relationer. LÄS MER

  3. 3. DelAKKtig eller felaktig? – Det är makten som avgör! : En kvalitativ intervjustudie om rådande maktrelationer i förhållande till delaktighet hos barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Wigenborg; Ingela Papp; [2023]
    Nyckelord :makt; norm; delaktighet; språk; sårbarhet; förskola;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie utifrån Foucaults tankar om makt och diskurs, med syfte att söka förståelse för rådande maktrelationer i förhållande till hur delaktighet möjliggörs för barn i språklig sårbarhet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta pedagoger med erfarenhet av arbete med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 4. ”Dom är precis som vi, fast bara lite mindre!” : En studie om barns lärande om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simonne Eliasson; Lina Ljungsryd; [2022]
    Nyckelord :barnkonventionen; Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter; barns rättighetslärande; asymmetriska relationer; barns rättigheter; förskola; makt; tolkningsföreträde; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for the study is to investigate whether or not personnel with pedagogical and managing responsibilities convey childrens rights in accordance with the documents governing the Swedish preschools and the convention on the rights of the child. The study’s research questions are as follows: according to personnel with pedagogical and managing responsibilities, what opportunities are made possible for children’s rights learning? How does personnel with pedagogical and managing responsibilities look upon their educational responsibility regarding children’s rights learning, and what aspects within the organization can affect this responsibility? A qualitative method is applied and six semi-structured interviews with personnel with pedagogical and managing responsibilities were conducted. LÄS MER

  5. 5. Att erkänna barnet som teologiskt subjekt : Childism, asymmetri och Axel Honneths erkännandeteori

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Katarina Johansson; [2021]
    Nyckelord :child; childism; children’s rights; subject; agent; recognize; asymmetric relations; Axel Honneth; Charles Taylor; John Wall; Risto Saarinen; Child Theology Movement; CTM; Karin Rubensson; Katarina Westerlund; liturgy; family; barn; childism; barns rättigheter; subjekt; agent; erkännande; asymmetriska relationer; Axel Honneth; Charles Taylor; John Wall; Risto Saarinen; Child Theology Movement; CTM; Karin Rubensson; Katarina Westerlund; liturgi; familj;

    Sammanfattning : Questions concerning children's rights and children's place in society have been on the agenda for some decades now. Parallell to this movement questions about children's place in the bible, in the church and in systematic theology have entered the academical conversation. LÄS MER