Sökning: "Ateism"
Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade ordet Ateism.
16. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER
17. Är den sekulära normens styrka standard i var och ett religionskunskapsklassrum? : En empirisk studie av gymnasieelevers upplevelse av religionskunskapsundervisningen i ett sekulariserat Sverige.
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Tidigare forskning visar att dagens religionskunskapsundervisning tenderar att ha ett sekulariserat perspektiv som norm i klassrummet. Denna norm resulterar i exkludering av religiösa elever samt en negativ inställning till individer med religiös tro. LÄS MER
18. Religion, andlighet och välstånd : Hur påverkar monetärt och samhälleligt välstånd människans andlighet och tro?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Vad är det som egentligen händer efter döden? Finns det en Gud? Varför skiljer sig religion och andlighet åt i olika länder? Andlighet är någonting som finns inom alla människor, skillnaden ligger i hur stark den är. Västeuropa har blivit en central punkt i världen för ateism och sekularisering. LÄS MER
19. Ateistiska åskådningar i läroplaner och läroböcker : En kritisk diskursanalys av ateistiska åskådningar i svensk religionsundervisning.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Detta är en kritisk diskursanalys där läroplaner från 1965, 1970, 1994 och 2011 samt läromedel som grundas på respektive läroplan studerats med syfte att undersöka hur synen på ateistiska åskådningar har förändrats över tid. Materialet har analyserats utifrån Norman Faircloughs kritiska diskursteori och min studie har liksom tidigare forskning visat att ateistiska åskådningar blivit mer normaliserat med åren genom att exempelvis humanistiska värden kommit att bli mer självklara idag än i de tidigare läroplanerna och läroböckerna. LÄS MER
20. Tro rätt, tro fel. : En utvärdering av ateism som asylskäl.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER