Sökning: "Ateljérista"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Ateljérista.

  1. 1. "Ateljén ska inte bara vara öppen på typ torsdag förmiddag" : Ateljeristors och förskollärares syn på ateljén i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Kastemyr; Agnes Löfman; [2024]
    Nyckelord :ateljé; ateljerista; bildskapande; förskollärare; Reggio Emilias pedagogiska filosofi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och jämföra ateljeristors och förskollärares syn på de förutsättningar som ges för barns bildskapande, samt deras perspektiv på tillgängligheten och tillgången till material i ateljén. De frågeställningar som besvaras är (1) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om ateljéns tillgänglighet och tillgången till material? och (2) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om förutsättningarna barn ges till bildskapande i ateljén? Det teoretiska ramverk som använts för uppsatsen är Reggio Emilias pedagogiska filosofi där fokus ligger på att barn föds intelligenta och har en vilja att utforska världen. LÄS MER

  2. 2. "Barn som producenter inte konsumenter" : Ateljeristors design av estetisk undervisning med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhl; Linda Tång; [2021]
    Nyckelord :ateljerista; estetik; digitala verktyg; estetisk undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få mer kunskap om hur digitala verktyg används i estetisk undervisning i förskolan idag. För att uppnå syftet valdes en kvalitativ ansats där vi använt oss av semistrukturerade intervjuer av ateljeristor verksamma i förskolan. Studien utgår från ett designteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ateljeristans roll i förskolan : Hur ateljeristor förstår sin roll och undervisning i bild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :ateljerista; bildpedagogik; förskola; visuell kultur och IKT;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks vilka förutsättningar fyra ateljeristor har i förskolan att bedriva sitt arbete och vilket innehåll den bildpedagogiska undervisningen har. Undersökningen söker också svar på vad och hur ateljeristorna undervisar och handleder i bildpedagogiska aktiviteter, visuell kultur, visuell kommunikation samt i frågor om arbete med IKT. LÄS MER

  4. 4. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Sandlöv; Emma Ullberg; [2019]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER

  5. 5. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Ullberg; Caroline Sandlöv; [2018]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER