Sökning: "Att arbeta med livsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Att arbeta med livsfrågor.

  1. 1. Strategier och utmaningar i att undervisa om etik, moral och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Duarta Kadriu; Ardiana Peci; [2023]
    Nyckelord :Etikundervisning; interkulturellt perspektiv; livsfrågor; lärarperspektiv; mellanstadiet; mångkulturellt; religionskunskap; strategier; utmaningar; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet ska undervisningen i ämnet religionskunskap ge möjlighet till “förmågan att resonera kring begreppen etik, moral och livsfrågor utifrån olika perspektiv” (2022, 118). Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syfte att forska vilka strategier lärare använder i religionsundervisningen i arbete med etik, moral och livsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Natalia Törnhed; Anna-Lena Rosén; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Erfarenheter; Psykisk ohälsa; Skolsköterskor; Ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. LÄS MER

  3. 3. Elevers läsning och samtal kring livsfrågor : En kvalitativ studie om elevers tankar kring livsfrågor utifrån litteratur och textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Johansson; [2022]
    Nyckelord :textsamtal; livsfrågor; litteratur; årskurs 3; text discussion; life issues; literature; year 3;

    Sammanfattning : Textsamtal har en viktig roll i undervisningen och för elevernas lärande. Genom att delta i textsamtal kan eleverna utveckla sina läsförmågor, språkligaförmågor och läsförståelseförmågor. LÄS MER

  4. 4. Låt oss prata om konflikthantering : En kvalitativ studie om hur f-3-lärare i SO-undervisningen ger verktyg till elever att hantera konflikter mellan varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Irma Borg; Hanna Svensson; [2022]
    Nyckelord :Konflikthantering; Livsfrågor; Verktyg; SO-undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever. Denna studie har en kvalitativ ansats med ett teoretiskt perspektiv som utgår från fenomenologin. LÄS MER

  5. 5. Vad är livsfrågor och hur undervisar man kring dem? : Ett arbete som baserat på en enkätundersökning analyserar hur lärare undervisar om livsfrågor inom ämnet religionskunskap på mellanstadiet.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mathias Hansson; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; livsfrågor; existentiella frågor; filosofi;

    Sammanfattning : This study examines how teachers in Swedish schools educate students about existential questions. To be more specific, how this is being done in the subject of religious studies in middle school. In the context of Swedish education, these questions are referred to as “livsfrågor”, which literally can be translated to life questions. LÄS MER